Monday, September 22, 2008

أنا كمان بحب ربنا


أنا كمان بخاف ربنا بس بحبة اكثر أنا قاومت كتير اوي اوي و عملت حاجات كتير عشان اغير اللي حاسة بيه
بس في النهاية إتأكدت إني مش بحب غير إني أكون مع إمرأة
بتكون العلاقة فيها صدق على الرغم من إننا مش ملايكة بس بين النساء بيكون حب و حنان و إخلاص اكتر
و الجنس برضة لا يمكن إغفالة بيكون مختلف مش حيواني بيكون ناعم و رقيق و فيه إحساس
لما بتنامي في حضن اللي بتحبيها بتحسي بامان و إنك مش عايزة تسيبي حضنها أبدا
أنا عانيت كتير و إتعذبت و أنا بحاول أغير حاجة مش بتتغير
كنت بحاول كل ليلة أحس بأي حاجة و أنا معاه بس كان كلامة حتى الغزل بيشعرني بإشمئزاز غريب كنت بحاول أحب لمسته و أي حاجة بس كل مرة
كنت بحس بالقرف كنت بمثل إني مبسوطة و إني راضية كنت بسيب له جسمي يعمل اللي هو عايزة لكن في الأخر حسيت بالغلطة اللي إرتكبتها في حق نفسي حسيت بغبائي لما إفتكرت إني ممكن أتغير او إني ممكن أستحمل
كنت بدعي ربنا يخلصني في كل صلاه يخلصني بأي شكل وأي طريقة ظلمت نفسي و تحول ممارسة الحب معه إلى عملية إغتصاب تتم كل ليلة بشكل منتظم
خلصني ربنا منه بمعجزة و إتولدت من جديد
لو كنتي خايفة
لو مش عايزة تقربي من النساء عشان خايفة تغضبي ربنا و تنامي مع واحدة ......متمنعيش نفسك من الحب ممكن تحبي واحدة ليها نفس ظروفك
و ممكن تحاولوا تسيطروا على مشاعركو و ممكن يرضيكي و يرضيها لمسة أو قبلة أو تبادل لمشاعر الحب
هو مش سهل لكن ممكن أعرف نساء إستطعن أن يستمروا معا

51 comments:

Sola said...

hi ya gamiel :
ezayek,walahy bosy ana ha2olek 7agah,ana motafeqah ma3aky en lamset el ragel mo7'talefah 3an labset el bent,bas sada2eny zay ama feh regalah keda feh kaman banat hamaha el gens o bas o betmarso mn 3'eer ay no3omah wala 7eneyah 7'ales,o akeed bardo momken etneen benteen bey7obo ba3d o yektefo bas b masket 2ed aw 7odn aw kiss mn 3'eer momaraset el gens kamel,ana kont fakrah en ana 3omry ama hamares gens ma3a wa7da o l3'ayet now i never did,bas ba3d ama 7abeet 7abebty o 7asetha awy o heya deh fa3lan awel 7ob f 7ayaty 2a3taqed en el mado33 dah qabel l el neqash belzat en sa3b awy el ta7akom fel masha3er
salam ya gamiela

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
inconnue said...

هاي انا قريت مدونتك كلها وعجبتني طريقة كلامك و تفكيرك و كمان احس ان قصتك تشبه قصتي شوية
وكمان حابة اني اتواصل معاكي بس ما بعرف ازاي للاسف معرفش عنوان ايمايلك

emraamethlya said...

my email is in my profile

x-fusion said...

God I hate you
Heaven Knows
I shit on you

Anonymous said...

kos omek

واحة في الصحراء said...
This comment has been removed by the author.
مثلية فقط said...

البوست مس مشاعري بشكل خاص جدا

أنا بتأسف على الشي يلي مريتي فيه بعلاقتك مع الرجل
بعرف قديش كان صعب عليكي

لمهم انك هلأ عارفة مين انتي و شو بدك

عندنا تغلق الأبواب و عندما تفتح نتكلم مع الله و نخبره كل شيء
ندعوه و ننتظر أن يساعدنا

اصعب مرحلة بحياة اية امرأة مثلية هي مرحلة الشك و الأضطراب و الصراع
كلها عذاب ووجع

عندما أحببت أول مرة حاولت و حاولت هي أن نحافظ على حدود لعلاقتنا
الحقيقة أن ليس ثمة حدود في الحب بين إمرأتين إلا الحب نفسه .. كان من الصعب جدا أن أراه و لا أقبلها

تحياتي

مثلية تبحث عن ذاتها said...

كلامك ابكاني لأني فعلا حسيت بكل كلمه فيه و ضايقني احساسك كنت بتخيل احساسك وانتي معاه وانا بقرأ و حسيت قد ايه بنعاني لأننا بنحاول نشبه المجتمع انا كمان بحب ربنا اوي و عندي قناعة انه بيحبني و راضي عني و هيرحمني
بقدر اوي قلمك وبستمتع بكتاباتك و بحيكي

oasis in the desert said...

سوري علشان مسحت تعليقي علشان اصلي محبيتهوش

بس في سؤال مهم للمثليات
ايه اللي بيحصل لما تضطر مثلية انها تشتغل مومس, يعني بالزنا؟؟؟

ولكل اللي بيشتموكي هنا
باوجه سؤال صعب
ماذا ستشعر لو اكتشفت ان بنتك او اختك القاصر تعمل مومس؟؟؟

كلنا عايشين في اوهام ولكن الواقع يفرض نفسه بقسوة على قاصرات يعملن مومسات

اسلام ايه واخلاق ايه اللي بتتكلمو عليه؟
خلينا نعرف
http://mjock.blogspot.com/2008/09/blog-post_2097.html

Anonymous said...

نلتقي علي خير ان شاء الله عندما يذهب الشباب وتصبحين كحبة العنب التي تحولت الي زبيبة وستسألين نفسك عن عمرك الذي ضاع في المعصية وعند الموت سيكون الحساب وستسألين عن الشباب الذي أفنيته في الافكار الفاسدة. كم ساعة أمضيتها في محاولة تبرير الخطأ لنفسك والاخريات؟
تري لو تم استغلال هذا الوقت فيما ينفع ماذا سيكون مصيرك؟؟؟؟

emraamethlya said...

أعتقد يا أخ زبيبة إن إحنا مش حنلتقي عشان أنا معرفكش بس باين عليك شخصية بتحب العنب و الزبيب و ممكن يكون السبب عشان بتاكل قطايف كتير اليومين دول :)
هم بيطلعوا إمتى دول ؟
كل واحد يخليه في نفسة يا أخ كل واحد عنده اللي يكفيه الكويس و الوحش و بطلو سطحية و بطلوا تعيشوا الدور :)

emraamethlya said...

شكرا على مشاعركن الرقيقة يا بنات
إنتوا اكتر ناس ممكن تفهموا اللي أنا قلته و تحسوا بيه

تخاريف said...

محتاج مساعدة بجد انا بعمل بحث اجتماعى و قانونى عن المثليين فى مصر و محتاج حد يتكلام معايا و اعرف معلومات اكتر و انا اتمنى انى الاقى حد مستعد يسعدنى اعتقد ان ليكم بعض الحقوق الى مفروض انكم تتمتعو بيها و انا بحترم هذة الحقوق فأرجو من الى يحب يساعد انه يراسلنى على الميل
ahmed_abozhra2000@yahoo.com
هنتظر الرد و بجد اقسم بالله الموضوع جد و كمان البحث من ضمن رسالة مقدمة لنيل درجة الماجستير فى احد الجامعات المصرية الى عاوز التفاصيل يراسلنى و اتمنى انى القى حد عندة استعداد انه يتكلم بكل صراحة
بكرر كلامى و الله فعلا الموضوع جد جدا
و اعتقد انى بالفعل عايز اعمل حاجة كويسة و اتمنى الاقى الى يقدر يكلامنى بصراحة و هنتظر الرد

oasis in the desert said...

معلش يا تخاريف

لو تسال اي واحد على الانترنت في علوم القران او المثلية حيعملك دكتوراة في الموضوعين دول بالذات

ثانيا:- مفيش حد في الجامعة عندو اطلاع على العلوم المثلية علشان يقدر يحكم على الماجستير

Social Sciences Subject Index

http://www.glbtq.com/subject/social-sciences_a-e.html

حدد نقاط او عنوان او موضوع علشان يكون في سهل مساعدتك

نور الدين said...

اهلا بك

هو مرورى الاول
وجئت هنا لأرد علي ردك على تعليقى فى مدونة الفاضلة مثلية فقط لانى وجدت من غير اللائق ان ارد على غيرها فى مدونتها


وجدتك تنفين فى ردك هناك العلاقة الجنسية بين المثليات ثم وجدتك هنا تثبتينها فما هذا التناقض سيدتى؟؟؟

ربما لانك تضعين اطارا مختلفا للعلاقة الجنسية التى وصفتيها بالقبل والملامسة والعناق
ولكنك وضعتى ذلك فى اطار رومانسى

لكن اسمحى لى ان الرجل الذى يمارس مع امراة هو ايضا يضع فعله فى اطار رومانسى فما الفرق؟؟
كلاهما خطيئة
فى شريعة الاله الذى قلتى انك تحبينه ولا اشكك فى زعمك لانى لا اطلع على القلوب

ولكن سيدتى انت تحدثتى عن علاقتك الجسدية بذاك الرجل ودعينى اعتقد انه زوجك الذى طلقتى منه ولن افترض غير ذلك

وانك اخيرا حصلتى على حريتك ومارستى المثلية التى وجدتى فيها ذاتك

ولكن لفت انتباهى انك قلتى انك حاولتى مقاومة الرغبة الجسدية فى ممارسة المثلية وان يتوقف الامر على حدود المشاعر التى لا يعاقب عليهها الله لأنه ليعاقبنا على ما لا نملك دفعه كالمشاعر

واعجبنى انك لست فى وقاحة المسماة واحة الصحراء والتى تركت عندها تعليقا طويلا ندمت عليه لانها اوضحت هنا عدائها وكرهها الشديد للاسلام
وتحفزها لكل ما ينتسب اليه ليس هذا مجال الرد عليها ولكن عندما اعود للتدوين الذى انقطعت عنه سيكون ردى عليها ببوست كبير فى مدونتى
..

سيدتى الكريمة
هل الانسان يشعر بذاته حقا عندما يمارس حريته ؟؟؟؟
اسمحى لى هذا ما يدعيه كل صاحب منهج خاطئ ومنافى للصواب فيزعم ان الذى يخالفه هو الناس وليس المباديء او الشرائع

وانه مضطهد لانه فقط مختلف وانه لن يتنازل عن حريته
وهذا خلط كبير
لان هذا السلوك ليس مخالفة وانما خروج على الشريعة وخطأ ومناقضة للطبيعة وشذوذ عن الواقع

وكما اظهرت عند مثلية فقط ان المثلية هى شذوذ عن عالم الحيوان والنبات والحشرات وبالطبع عن عالم الانسان

وليست الانسانية فى ان نفعل ما نشاء والدليل ان الحيوان فى الغابة يفعل ما يشاء يمارس الجنس كيف شاء وينام حيث شاء وياكل ما اراد لا يوجد قانون ولا يوجد ضوابط ولذلك هو حيوان

وما يفرقنا عن هذا الحيوان هو اننا نتحكم بارادتنا فى حريتنا التى تمثل رغائبنا
انا اشتهى النساء لكن هذا لا يمنحنى الحق فى اغتصابهن او حتى اقامة علاقة غير شرعية معهن لان هذا يخالف نهج الاله الذى منحنى الحياة واعطانى كل شيء ثم قال لى افعل ولا تفعل فاذا خالفته كان ذلك خيانة له كيف بعدها ازعم انى احبه

واذا وقعت فى الخطأ فاول شيء اعترف اننى اخطات لا ان افعل كما تفعلين انت بان تمنحى الخطأ شرعية
وتعطى المعصية والكبيرة اسم حرية شخصية

انا اتحدث الان اليك بوصفك مسلمة تؤمن بوجود الاله وانه مطلع عليك وانه سيحاسبنى ويحاسبك فماذا ستقولين له
هل تقولين فقط لم استطع مقوامة نفسى
اذا فليقتل القاتل وليسرق السارق وليظلم الحاكم لان كل منهم لم يستطع مقاومة نفسه

سيدتى ما يميزنى ويميزك عن البهائم اننا نتحكم برغائبنا كما قلت لك
فتحكمى بذاتك واعلمى ان المثلية ما هى الا وهم مستحكم تماما كمدخن السجائر الذى لا يستطيع الاقلاع
فقط لانه تعود ولان الفكرة صارت عنده عقيدة والعادة اصبحت غريزة

فاعيدى ترتيب اولوياتك واقتربى من الله وابتعدى عن ما يجذبك لهذا العالم المظلم واقسم لك ستجدين النور فى نهاية السرداب مهما طال

لست واعظا بل انا والله اكثر الناس معاصى ولست حتى افضل منك ولا خير منك
ولكن الفارق فقط اننى لا اسمى المعصية حرية ولا ادعى ان الخطأ طريقة حياة
لان هذا يعنى اننا لن نقلع ابدا عن اخطائنا
يجب اولا ان نقر اننا على خطا حتى نصل الى الصواب

فكرى فيما قلت واعلمى انك فعلا حرة فيما تفعلين وان حدود حريتك هى الموت وبعده يبدأ عالم اخر لا تمتلكين فيه الحرية ولكن تحاسبين فيه على ما فعلتى بهذه الحرية


تحياتى لك
غفر الله لى ولك ولكل ضيوفك وهدانا جميعا

.........
نور الدين محمود

القادر said...

مين نور الدين؟؟؟
شكلك عايز طبيب نفسي

ازاي بتقول كلام متناقض
ساعة بتوصف "مثلية فقط" بانها فاضلة ولما كتبت عندها حضرتك قلت انك خجلان تدخل على مدونتها, يعني متكبر

وهنا جاي تقول للبنت دي يا فاضلة وبعدين بتوصف تصرفها زي الحيوانات

طبعا قدام متكبر زي حضرتك كل الناس بيكونو حشرات

وبعدين جايب سيرة "حدود الصحراء" هنا ليه؟
مهو انتا ضعفت امامها ومقدرتش تجاوبها على سؤال بسيط:- هل تعطي اختك حرية اختيار العريس؟

يعني جاي تحاسب الناس على حياتهم الخاصة وانتا موش فاهم ايه معنى الحريات ومعنى انك تحط لنفس حدود وتخليك مؤدب ومتوصفش تصرفات بنات الناس زي الحيوانات , ودة بيعكس تصرفاتك في بيتك بتكون تصرفات حيوانات وعلشان كدة مفيش عندك مصطلح محترم تستخدمه غير التشبه بالحيوانات

وطالما مفيش عندكو في اليت حريات شخصية في اختيار الزوج او الزوجة فيبقى انتا جاي ومتعقد قوي وجاي تنفخ سمومك هنا وهناك

وبعدين مين عارف انك بتؤدي الفرائض الاسلامية وبتصلي خمس مرات في اليوم وبتؤدي الزكاة؟؟؟ ولا يمكن جاي اصلع وفيش شعر على راسك علشان كدة شايف كل الناس قرعة وصلعة

وبعدين مين قال لك انك حارس امني على باب ربنا؟؟؟
هو انتا حارس على رحمة ربنا؟؟؟

طيب ما انتا حتصف يوم القيامة بالطابور وهيحاسبوك قدامنا وهيفضحوك على اعمالك قدام البشر

عملت ايه علشان تقابل وجه ربنا فيه؟؟؟
اسلوبك الحيواني في الحوار هو وصمة العار اللي هنشوفك فيها يوم القيانمة
خلي عندك اخلاق لما تكلم بنات الناس يا ولد علشان دي موش اختك في البيت علشان تعمل منها مرمطون

وملكش دعوة في بنات الناس بيعبرو عن مشاعرهم او بيكتبو قصة قصيرة
روح خليك حارس على امك احسن

emraamethlya said...

يا أستاذ نور الدين الموضوع ليس "ما نشاء" العلاقة المثلية علاقة متكاملة فيها حب و فيها ممارسة للحب مادية و معنوية عادي زي أي علاقة
و بعدين الحيوانات و النباتات عندهم علاقات مثلية لمعلوماتك
و تاني بقولك لا يمكن مقارنة السرقة و الإغتصاب و القتل بالمثلية لا تصلح المقارنة
و أخيرا لسنا أهل للحكم على الأخرون و ما في ضمائرهم

تخاريف said...

الى oasis in the desert
بالنسبة للكلام بتاع اولا انا قلت ان موضوع المثلية دة بحث من ضمن الرسالة و الى بتكلام عن المسؤالية الجنائية فى قانون العقوبالت و من المفترض ان امثلية برغم عدم تجريم القانون لها فى نصوص صريحة الا ان اصحابها يعاقبو فى حالة الكشف عنهم و لا يخفى عن احد مثليين دمنهور و الى حصل فيهم و من المفترض و من خلال الرسالة او بمعنى اصح بالنسبة للنطقة دى من البحث انى اثبت انعادم المسؤليه الجنائية ليهم و ان الامر غير ممنوع بالمره و يحق لهم التواجد بصورة طبيعية فى المجتمع زى ما بيحصل فى دولة بطبق القانون الوضوعى الى اختاروه انه يطبق فى بلدنا فلو اختاروه يبقة يطبق للنهاية و ملفش و ادور عشان اعاقب الناس على فعل من املفترض انه مش جريمة الا لو طبقنا قواعد الشريعة الاسلامية و الى فيها من اختلاف فى كيفية اقامة الحد على مرتكبى الفعل مما يطول شرحة جدا و بالنسبة لكلام حضرتك انى اقدر القى حد يتكرم على النت هو فين الحد اساسا و محدش يقدر يكلام الا اصحاب الموضوع انا مش هخترع و اجيب كلام مناس شيفين الموضوع من خلال برج عاجى و محدش بيحب يتكلام اساسا معرفش لية حتى لما يجى حد يحاول يفهم الموضوع منهم بيهربو و كانهم مش موجدين و بالنسبة ان مفيش فى الجمعه حد يقدر فأن ادرك و بعد الكلام ده و للاسف ان حضرتك لا تعلمى اى شىء عن الجامعة و انا مسجل الموضوع فى جامعة الاسكندرية الى اتناقش فيها رسالة كومباكير اشهر احياء الاسكندرية فى الماضى للدعارة و دى كانت رسالة دكنوراة بتتكلام عن الوضع الاجتماعى و العادات فى المنطقة دى و صاحبها خد درجة الدكتوراة عشانها فياريت ميكنش فيه حكم بلا علم ارجو و ما زلت ارجو كل فرد فعلان عايز يساعد انه يراسلنى و انا مستنى و مافقدتش الامل ان فى ناس عوزة تتكلام بجد و تحب تشوف حقوقها
ahmed_abozhra2000@yahoo.com

تخاريف said...

و الى عايز اعرفة هى المشاكل الى بيعانى منها المثلى الحب فى مفهوم الميثلى و اشباع الرغبة لدية و نظرة المثلى للمجتمع المحيط بيه و رد فعل الاهل عند العلم و هل ممكن للمثلى انه يعترف بده للهئل او المجتمع او لاء و هل يرى ان ما يفعلة امر طبيعى او لاء انا عارف كويس جدا فن فى مثلية فى المخلوقات الثانية و كمان قارى فى تاريخ التابوهات الجنسية كويس وبس عاوز اجبات من مثلى عاوز اعرف مثلا ايه الحقوق الى هو عوزة و ده كله مجرد اسئلة من مجموعه و مستنى الرد برضه

oasis in the desert said...
This comment has been removed by the author.
نور الدين said...

القادر

...........
اولا بما انك بهذه الشجاعة كنت اتمنى ان تتحلى بها اكثر وتظهر اسمك وليس رابط غير معروف حتر ارد عليك بمدونتك كما فعلت مع واحة الصحراء

اما عن سؤالها عن حرية اختى
لماذا ايها الكريم تفترض ان كل من دافع عن الدين هو مستبد طاغية نعم ان اختى لها مطلق الحرية فى اختيار من تشاء وكذلك كل فتاة فى الشريعة لها مطلق الحرية فى حدود الشريعة نفسها وهذا نهجى ومنهجى

تقول اننى ربما لست ملتزما بالدين لو كان لك شيء من النظر وبعض العقل ياسيدى لوجدت انى فى نهاية التعليق قلت لها اننى لست خير منك بل اننى كثير الذنوب فلم ارفع مكانتى فوقها ولكن هذا ليس مانعا ابدا ان انهى عن علاقة اثمة

ثالثا انا لست متناقضا يا هذا اذا كنت لا تفقه شيء فى الذوق فتلك قضيتك انت
لاننى عندما ناديتها هى ومثلية فقط بالفاضلة فهذا من باب الادب لاننى لن احضر الى مدونات الناس لاشتمهم
رابعا انا لم اشبهها بالحيوان وانما قلت لها ان الحرية المطلقة هى للحيوان فقط لانه لا قيود عليه من دين ولا عقل ولا عادات

خامسا السؤال لك هل ممارسة المثلية حلال ام حرام ؟؟
اظنك لا تعرف كل مثلية تدرك تماما انها ترتكب كبيرة غير ان الرغبة الجارفة لا تجعلهن يراجعن عقولهن تماما ككل مرتكب ذنب وكبيرة

سادسا قد نصحت ومن شاء فلينتصح ومن أبى فله ما يريد ولست رقيبا على احد وليمتلك كل واحد حجته امام الله عندما يسألك انت وغيرك لما فعلت ما فعلت وهو ضد شريعتى وضد طبيعة الانسان

لماذا ننجرف خلف شهوة شاذة ما المعنى بأن تشتهى الفتاة فتاة
وانا اوضحت فى التعليق واظنك لم تفهم كعادتك او تفهمى ان كنتى انثى قلت ان كانت المثلية مجرد شعور بالميل العاطفى فهذا خارج عن الارادة والله لا يحاسبنا الا على شيء فعلناه وكنا نستطيع الامتناع عنه وهذا متمثل فى ممارسة المثلية بشكل جنسى وليس مجرد شعور


والسؤال الاخير لكل مثلية هل شعورك نحو الفتاة مجرد مشاعر اذا لا بأس لانك فعلت ما ليس بيدك وان كان هذا لا ينفى خطئه الا انه خطأ رحيم ام انك تمارسين معخا الجنس وهذا لا تنكره اى مثلية
وهذا هو الشذوذ والكبيرة التى عقابها اشد عقاب وانظروا كيف صنع الله بقوم لوط

قلت ما عندى وليفعل كل شخص ما يشاء وعن الله يكون اللقاء
تحياتى
...........

نور الدين محمود

Anonymous said...

To you and everyone here..
Even if you think what you feel now is normal, I am sure somewhere in your heart tells you something is wrong.

Seek psychological treatment and one day you'll look back and say "How did I waste all this time?"

People who have sex with animals also say what they feel is normal and I'm sure you think they are abnormal. This is how people who are not homosexual see you. So don't blame them.

Forget about blogging and listening to people sharing stupid stories or cursing you. Get yourself a life.

emraamethlya said...

Dear anonymous again this is not fair to compare love and making love between two women with someone who is having sex with an animal
this comparison doesnt match and is very sick ,people who think like that need psycological treatment for the sake of the humanity

oasis in the desert said...

حسب اي اعراض يتم تشخيص المرض ما دام الانسان لم يشكو من شيء
؟؟؟
وفي بعض الحكومات مثل ايران والسلطة الفلسطينية يتم تشخص المثلية في قائمة الجرائم التي تودي الى حبل المشنقة \ فاي تشخيص هو الاصح؟

Anonymous said...

مثال من بريد الجمعة بالأهرام لصديقة ماتت صديقتها. قارني بين يوم موتك أنت أو يوم موت صديقتك واليوم الذي ورد في هذه القصة العظيمة.

انها صديقتي‏..‏ اختي الحبيبة‏..‏ توءم روحي إن صح القول‏..‏

كانت أميرة متوجة علي عرش قلوب كل من عرفها‏,‏ خيرة‏,‏ معطاءة‏,‏ تراعي الله في كل فعل وكل قول‏..‏ عرفتها منذ يومنا الأول في الجامعة‏,‏ وسبحان مؤلف القلوب تآلفت قلوبنا وتحاببنا في الله اختين‏18‏ عاما من العشرة الطيبة‏.‏

عاصرنا مصاعب الحياة ودواماتها وقد كانت هي دائما الكتف الحنون والصدر الدافيء الذي ما إن ارمي همومي بين يديها تتحول بقدرة قادر الي لاشيء‏!!‏

انهي كلامي معها وتبدأ هي في التحدث‏.‏ تأخذني إلي عالم بعيد‏,‏ ولكنه حقيقي من الكلمات المهدئة والجمل المنظمة المدروسة المؤثرة‏.‏

تتحول من فتاة عادية في الجامعة الي جدتي الحكيمة الصابرة ذات الاعوام الثمانين في حكمة القول وأمثال زمان ونصوص القرآن واقوال الرسول ـ صلي الله عليه وسلم‏-‏ وكلمات الحكماء‏,‏ فتعطيني النصيحة الصحيحة بدون مجاملة وبدون خوف من غضبي وتقول كما تقول امي يابخت من بكاني وبكي الناس علي ولاضحكني وضحك الناس علي‏.‏

عاصرت يوم خطوبتها وفرحها‏,‏ ولادتها‏,‏ ألمها‏,‏ وتعبها‏...‏ وهي كذلك كانت معي في كل اوقاتي‏..‏

هي حقا أختي‏..‏
ذهبت‏...‏ فجأة بدون سابق انذار‏..‏ بدون ان آخذ فرصتي الأخيرة في أن أراها‏,‏ اتكلم معها وجها لوجه كما كانت عادتنا‏..‏ تحدثنا في الهاتف لأطمئن عليها وعلي عزومتها التي تقوم بإعدادها لأهل زوجها هذا اليوم واتفقنا علي ان تعاود الحديث بعد الإفطار‏..‏ ولكن الله كان له تقديرات اخري ـ سبحانه وتعالي‏.‏

سقطت وسط الحاضرين في وليمة الإفطار‏..‏ شهقت شهقة واحدة‏,‏ فاضت روحها إلي خالقها‏..‏ تركتنا وتركت دنيانا المليئة بالغش والمشاعر الكاذبة والكلمات الملونة البراقة الخادعة‏.‏

رحلت في سن الأربعة والثلاثين‏,‏ وتركت أربع زهور أكبرهم في العاشرة واصغرهم ما زال رضيعا في الشهر السابع‏.‏

صلينا عليها بعد صلاة الجمعة اليتيمة‏..‏ وزفت الي مثواها في مسيرة غريبة‏..‏ طويلة حضرها ناس كثيرون وكأنه زفافها‏...‏ دعونا لها وتركناها وعاد كل منا الي بيته ذاهلا غير مصدق‏..‏ عدت من المدافن علي عجل ومددت يدي نحو الهاتف في حركة تلقائية اتصلت برقمها حتي أشكو لها‏..‏ حتي افضفض معها عن حزني وعن ألمي‏..‏ وأفقت انني اتصل بها وانا عائدة لتوي من وداعها‏!!‏

حزينة عيوني لفراقها‏..‏ لم تجف دموعي‏..‏ حزينة أذني لافتقادي صوتها الهاديء وضحكاتها البريئة‏..‏ حزينة نفسي فقدت نصفها‏..‏

لم اكن اعلم ان لها كل هذه المكانة‏..‏ لم أتخيل أصلا ان أحيا هذا اليوم ونحن من كنا نخطط لغد فيه اولادنا معا ونمرح ونضحك علي بعضنا بعضا‏,‏ من منا ستصبح عجوزا قبل الأخري؟‏..‏ أولادي يرونني أنهار امامهم ولاحيلة لي فيما انا فيه‏..‏ فيبكون وينتحبون‏..‏ حزنا عليها فقد كانت هي الأخري امهم وبدون مبالغة‏.‏

سيدي الفاضل‏..‏ اعلم ان اهلها يفتقدونها اكثر مني‏,‏ فقد كانت الابنة البارة بأمها وابويها وأخويها وجدتها وكل اسرتها‏..‏ وكانت الزوجة الصالحة والأم الطيبة والأخت الحنون لكل اقارب زوجها‏..‏

ولكن أنا اجد صعوبة بالغة في ان أتقبل هذا الخبر‏..‏ أستعيذ بالله من الشيطان ومن نفسي ومن عقلي ولكني لااستطيع ان أصدق‏..‏

لا استطيع الأكل ولم اضع في فمي منذ ذلك اليوم إلا رشفات الماء وقليلا من التمرات‏,‏ فحتي معدتي حزينة لاتقبل الطعام‏..‏ أنام وأنام ساعات طوالا لا أريد أن أستيقظ ولو استيقظت فجأة اعتقد انني في كابوس وأحمد الله انني استيقظت منه‏,‏ ولكن انه الواقع الأليم‏..‏ جرح غائر في قلبي‏..‏ صدقت معني كلمة أن تشعر بأن قلبك يعتصره الالم‏,‏ فأنا احسستها حقيقة‏..‏ زهدت في الدنيا‏..‏ لا اريد التحدث مع أحد‏..‏ لا اريد ان اري احدا‏,‏ لا أجد في نفسي اي تقبل لطعام ولاشراب ولا ملبس ولازينة ولافرحة ولايوجد لدي طاقة لفعل أي شيء‏..‏ أشعر أني سأجن‏..‏ ولا اريد أن أغضب ربي في ان اظل أرددها أني لا اصدق فهي أمانة واستردها مالكها‏,‏ ولكن لا يد لي في حزني الذي يسيطر علي بشكل هستيري‏..‏ هل هذا قلة ايمان مني؟ ضعف في النفس؟ هشاشة في التقوي؟‏.‏

يقتلني التفكير الذي لايهدأ وشريط الصور الذي يجري أمام عيني وصوتها الذي لم يفارق اذني‏..‏ أولادها الذين يعتبرونني خالتهم‏..‏ يتقطع قلبي عليهم وعلي يتمهم وحالهم بعدها‏..‏ كنا اربع صديقات وكم كانت تتمني لو تجمعنا كما كنا أيام الجامعة‏..‏ وبالفعل تجمعنا‏..‏ ولكنها لم تكن معنا‏..‏ تجمعنا حولها وبسببها كما كانت دائما تجمعنا عندها في بيتها ولكن لنتقبل العزاء فيها‏,‏ لنودع اخلص من فينا لنا‏..‏ واحن من فينا علينا‏..‏ وأرفق من فينا بنا‏..‏

كيف سيمر علينا العيد؟ أين بهجته وفرحته؟ وأين صوتها المهنيء لي قبل الجميع؟ كانت من اكثر كلماتها الراحمون يرحمهم الله‏.‏

رحمة الله عليك ياحبيبتي الغالية‏,‏ صبرني اللهم علي فراقك وقدرني علي ان ارد لك خيرك معي في اولادك‏..‏

*‏ سيدتي‏..‏ من حقك أن نشاركك ألمك وحزنك‏,‏ فنحن هنا في بريد الجمعة شركاء في الألم والفرح‏.‏ وحقك علينا أن نكون الآن معا‏,‏ نواسيك‏,‏ نحيط بك‏,‏ ونمد أيادينا لمسح دموعك علي صديقتك الرائعة‏,‏ غفر الله لها وأدخلها الفردوس الأعلي لحسن خلقها ورعايتها الطيبة لكل من حولها‏.‏

سيدتي‏..‏ ألم الفراق قاس‏,‏ ولايخفف منه إلا الإيمان بالله‏,‏ فهذا الإيمان هو الذي يجعلنا نقبل فكرة الموت‏,‏ فكلنا يعلم أنه راحل‏,‏ ولكل أجل كتاب‏,‏ ومع ذلك تغرنا الدنيا‏,‏ وتنسينا أن النفس قد يخرج ولايعود‏,‏ في الوقت المحدد له‏,‏ أليس هو القائل ـ سبحانه وتعالي ـ في كتابه الحكيم فإذا جاء أجلهم فلا يستأخرون ساعة ولايستقدمون‏.‏

إن حياتنا ـ طالت أو قصرت ـ رحلة بين بابين‏,‏ واحد للدخول والآخر للخروج‏,‏ وياحسن طالعه من كانت أعماله الطيبة تسبقه‏,‏ فهو في نعيم مقيم‏,‏ وأحسب صاحبتك من هؤلاء‏,‏ ومن يحبها يفرح لها ويسعد بما ستلقاه وهي في المقر الأخير الذي سنذهب إليه جميعا‏.‏

موت الصالح راحة لنفسه كما قال الإمام علي بن أبي طالب‏,‏ فصديقتك ذهبت في موعدها‏,‏ ارتاحت‏,‏ عادت إلي ربها راضية مرضية‏,‏ أما أنتم‏,‏ أهلها وأصدقاؤها فليس عليكم إلا القول إنا لله وإنا إليه راجعون‏,‏ فالرجوع ـ ياعزيزتي ـ لايكون إلا حيث الاستقرار والهدوء‏.‏ نعم الفراق مؤلم‏,‏ ولكنا لانملك إلا الرضا بقضاء الله وقدره‏..‏ قد يقلقك التفكير في أبنائها الصغار‏,‏ ولكن إذا آمنت بحكمة الله وعدله ورحمته‏,‏ لسلمت بأنهم سيكونون في مأمن‏,‏ وماغرسته أمهم في حياتها‏,‏ سيجنيه أبناؤها محبة ورحمة وعطفا ورعاية ممن أحبوا أمهم مثلك‏.‏

سيدتي‏..‏ اخرجي من حزنك‏,‏ وحولي هذا الحزن إلي طاقة محبة تحيط بأبناء صديقتك الراحلة‏,‏ فهم في حاجة إليك‏,‏ ادعي لها وتصدقي علي روحها‏,‏ مطمئنة النفس أنها في مكان أفضل بأكثر مما يصل إليه خيالنا‏,‏ ليجمعنا الله بها في جنته بإذنه ورحمته‏..‏ وإلي لقاء بإذن الله‏.

Anonymous said...

أنا الاستاذ زبيبة اللي مش عاجبك كلامه يا ست الكل وأكلت وشبعت قطايف وزبيب والحمد لله وضميري مستريح لأني مش باكل من خير ربي وأعصاه وأصر علي معصيته في نفس الوقت.
سؤال واحد ممكن تجاوبيني عليه يا زبيبة هانم؟
لما مشاعرك دي طبيعية وضميرك مستلريح قوي يا تري فاتحة المدونة دي ليه؟
عمرك سمعتي عن واحدة فاتحة مدونة وبتعيط فيها ليل نهار وبتقول الحقوني أنا بانجذب للرجال فيا تري هل تتقبلوني أم لا؟

مجرد محاولتك اقناع الناس بالفكرة معناها انها غلط أو انك شايفة انها غلط.

أنا مثلا رجل ولا أنجذب للرجال جنسيا فما الذي يدفعني لفتح مدونة عن الشذوذ الجنسي؟

افترضي بقي اني شاذ ومقتنع بأني علي حق وأن الله راض عني. ما الذي يدفعني للفضفضة؟

اختاري الاجابة من بين الاقواس يا زبيبة هانم:
(الرغبة في الفضفضة لاحساس بالاثم والذنب - الرغبة في نشر الرذيلة في المجتمع - الرغبة في التعرف علي شواذ أخرين لانني لا أستطيع التعرف عليهم - الرغبة في استطلاع أراء الناس لمعرفة رأيهم فيما أفعله)

هل هناك أسباب أخري يا ست زبيبة؟

سؤال أخر بما انك ذكرتي رمضان

انتي صمتي السنة دي انت وصاحبتك؟
عزمتيها كم مرة علي الافطار؟
وهل بعد الافطار قرأتم القرأن ولا لا؟؟

ربنا يهديكي يا زبيبة هانم!

Anonymous said...

لو صحيح تعرفى ربنا روحى لطبيب نفسى يعالجك
و أصرى على العلاج مهما كان صعب
و لو عاوزة تخدمى مجتمع المثليات حطى ايدك فى ايد اللى همهم زى همك و قووا بعض على العلاج مش تهزموا نفسكم بنفسكم
يا سيدتى ما تمرين به محض هوى نفس و الغريزة الحقة رجل و امرأة
و عدا ذلك خارج عن الغريزة نتيجة خبرات نفسية و ثقافية و بيئية و ألف سبب آخر غير ما خلق الله
مهما تزايد عدد من تقابلينهم هنا لن يغير هذا من الامر شيئا

oasis in the desert said...

المصيبة هي
لا احد يثبت وجهة نظره اين تكمن الجريمة اذا كانت المثلية جريمة- واين اعراض المرض اذا كانت المثلية مرض
لا احد يستطيع اثبات ان المثلية مرض وانا اتحدى

emraamethlya said...

شكرا يا أستاذ زبيبة على تعليقك والله تاعب نفسك أوي إنت
قولي إنت بقى ليه لما البلوج مضيقك اوي كده بتدخل علية؟ ما تخليك في حالك أحسن و لا تفرض نفسك على الاخرين

و يا ريت اللي بيدخل هنا يبطل التعليقات الساذجة السطحية بريد الأهرام إيه و بتاع إيه يا عم ده الاهرام يعني كله فبركه

و يا ريت كمان اللي بيطلب من المثليين او المثلييات يشوفوا طبيب إنه هو الاول اللي يروح يشوف طبيب أو متخصص عشان يفهموا و يساعدوا يتقبل الأخرين

Anonymous said...

الشذوذ عن القاعدة مرض طبعا وأتحدي اللي يثبت العكس
علاقة لا أمل فيها في احترام المجتمع ولا الناس ولا في أسرة وأولاد وحياة شريفة سعيدة وتلاقي الانسان المريض متمسك بها كأنها قمة الهناء والفرح أليس هذا مرض؟

لماذا لم يخلق الله النساء والرجال جنسا واحدا؟
لماذا هناك ذكر وأنثي؟

اذا تزوج رجل برجل هل ينجبان؟
هل يحترمهما المجتمع؟ حتي في الغرب لا يحترمونهما ولكن يغضون الطرف عنهما باسم الحرية

السير عكس الاتجاه مخالفة مرورية
والسير عكس اتجاه الطبيعة مخالفة دينية وأخلاقية جسيمة

كفاكم مراوغة واعترفوا بالمرض واطلبوا العلاج

Anonymous said...

أدم + حواء = كون مستقيم
أدم + أدم او حواء + حواء = كون شاذ

الله خلق الكون مستقيما ومن لا يلتزم بالاستقامة فهو شاذ

Anonymous said...

أنا الاستاذ زبيبة يا زبيبة هانم
سيادتك طردتيني من مدونتك ولم تتقبليني

لم لا تتقبلين أرائي الشاذة ؟

أنا انسان شاذ أري أن الذكر للأنثي والأنثي للذكر فلم لا تردين علي بالمنطق بدلا من أن تقولي لي بالمحسوس يا اما توافق علي الشذوذ يا اما ما تدخلش المدونة؟

لماذا لم تجيبي علي الاسئلة حتي وان كانت اسئلة شاذه وغريبة؟

اقنعيني مش يمكن اهتدي علي ايديكي واتجوز لي شاب أنا كمان؟


يقول الله تعالي في القرأن وانت طبعا مؤمنة بالقرأن كما سبق وذكرت

"أحل لكم ليلة الصيام الرفث الي نسائكم"

لو الشذوذ حلال لماذا لم تقل الاية أيضا

وأحل للنساء الرفث الي نسائهن؟

أليس هذا تقريرا من الرب بأنه لا علاقة شريفة ومشروعة سوي علاقة الزواج بين رجل وامرأة؟؟؟؟؟


ولا انت مش مؤمنة بالقرأن؟

sarahleo said...

اود انا اكون واحدة منكم فاقبلوا صداقتى المتواضعة

محمد السابع said...

لقد اكتسبت مؤخرا شيئا أظنة جيد ، ذلك أنني بعدما أنهي كل أعمالي واهتماماتي على شبكة الإنترنت وإقوم لنومي في آخر اليوم اعتدت منذ فترة على أن أراجع في رأسي ( ماذا استفدت اليوم من جلوسي الطويل على الانترنت ؟ ) هذا السؤال أسأله لنفسي بشكل نصي . وبالأمس وحين كنت أسأل نفسي هذا السؤال دار في رأسي شريط ما فعلت وما رأيت وما صادفت ، كان من مجموعة مصادفاتي أنتِ ! ، أستطيع أن أقول لكِ أن هدفكِ أعجبني وشدني لا أدري لماذا ؟ ربما لأنني شهواني قليلا لا أدري !
إنه لطالما تقززت نفسي من العلاقة المثلية بين الرجال بعضهم البعض وهي الشئ المسمى ( باللواط ) ولطالما تساءلت لماذا لواط وما علاقة الاسم بالفعل ؟؟؟ وتصلت أنه اصطلح تقليديا على تلك التسميات .
وفي المقابل حينما أرى العلاقة بين النساء المثليات لا استغربها قد لأنها كما قلتي يملؤها الحنان والإحساس والإخلاص . ولذلك تشمئز نفسي من العلاقة الذكورية المثلية إذ لا إلا الشذوذ منها ، حيث لا يوجد لدى الرجل للرجل حنان أو احساس أو إخلاص .. وإلا لو كان رجلا يتمنى رجلا في خياله فلماذا يتمناه ؟ هل لفقدانه الحنان فلجأ إلى رجل للحصول عليه ؟ إن هذا لمضحك . فمن أين للرجل حنان يعطيه لرجل . أوليس المرأة أولى وهي منبع الحنان فيستدعي بديلا امرأة ؟
إذا فنستطيع الاستنتاج من ذلك أن المثليين من الرجال ما هم إلا شواذا .
وجديرا بالذكر أن ما ذكر بسوء في القرآن هو مثلية الرجال وليس مثلية النساء حيث قال تعالى { إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاء بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ } الأعراف81 .
وبالنسبة للسحاق والذي لا أدري لمعناه سببا الا اصطلاحا كما في اللواط ، وقد يكون الاصطلاح قد جانب الصواب وابتعد عنه بل صار خطأ .
في كلامك بخصوص المدونة ( أنا كمان بحب ربنا ) ، أعجبني السرد ، واستخلصت منه أنكِ عانيت من فوبيا الرجل . ونقص حنانه الموجه لك ، والاهتمام بذاته الغريزية على حساب شعوركِ السامي حتى لقد أسميتي ما يحصل بينكم ( عملية اغتصاب منظم ) يالا بشاعة التصوير . ومن ثم أوجدتي طاقة النور من الله الذي أحببتيه ( خلصني ربنا منه بمعجزة و إتولدت من جديد ) كان هذا جميلا ورائعا .
ولكن حينما أنظر لمكتوبكِ هنا بشئ من الفحص أجد نفسي أمام متغيرات غريبة في بعض الكلمات على لسانك موجه لفعل الرجل معكِ
ــ قلتِ " كنت بحس بالقرف " واستغرب إنها نفس قولتي في صدر كلامي ( إنه لطالما تقززت نفسي من العلاقة المثلية بين الرجال ) ولكنها مختلفة فأنت تتقززين من البديل ! وأنا أتقزز من المثيل . ومن ذلك توصلت إلى أن سيادتكِ تعانين من فوبيا خاصة نحو الرجل ، سببها رجلكِ أنتِ وليس كل الرجال ، فهل جربتِ حظا مع آخر ؟ وذلك في محاولاتك المستميتة لإرضاء الله ؟ ربما ، أم أنها كلمات ليس إلا ؟ ربما أيضا .

ــ كما قلتِ أيضا " لما بتنامي في حضن اللي بتحبيها بتحسي بامان " قد يكون انسجاما أو حنانا كما ذكرتِ ولكنه ليس أمانا بالمطلق إذا ليس لضعيف أمنا لضعيف ، والنساء كجنس ناعم يحاتج إلى مضاد خشن كي يتأقلم .. فالقوي لا يستدعي قويا يحميه وإنما يبحث عن ضعيفا يكون تحت جناحه يكفله ويأويه . إذا فالمسألة ما هي إلا حنانا وارتباطا بحب النعومة ومن بغض الخشونة التي اختبرتها أنتِ في (( بعض )) الرجال .

ــ ماذا كنتي تقصدين بالتنقيط إثر كلمة " وتنامي مع واحدة "......هل تقصدين الاستعمال غير الطبيعي في الجنس ؟؟
أظن ذلك إذ قد تم تأكيده من سيادتكِ في السطر الأخير حيث قلتي " هو مش سهل لكن ممكن " !!
إذا ستكون النتيجة في ظنك هي إغضاب الله ! وذلك تأسيسا على " خايفة تغضبي ربنا و تنامي مع واحدة ......" فهل من يحب كما ادعيتِ حبك لله يصر على إغضاب من يحبه ؟؟ ربما رغما عنك ولطغيان نفسك ، ولكن أين الإرادة ؟

(**) إنه في كتب السابقين نرى حكم لا يمكن إهمالها ، إذا لا ينبغي منا أن نصر على تعصب دون أن نرى ما يدور في الجوار . يقول بولس في رسالته إلى اهل رومية في العهد الجديد المسمى بالإنجيل " لان غضب الله معلن من السماء على جميع فجور الناس و اثمهم الذين يحجزون الحق بالاثم* 19 اذ معرفة الله ظاهرة فيهم لان الله اظهرها لهم* 20 لان اموره غير المنظورة ترى منذ خلق العالم مدركة بالمصنوعات قدرته السرمدية و لاهوته حتى انهم بلا عذر* 21 لانهم لما عرفوا الله لم يمجدوه او يشكروه كاله بل حمقوا في افكارهم و اظلم قلبهم الغبي* 22 و بينما هم يزعمون انهم حكماء صاروا جهلاء* 23 و ابدلوا مجد الله الذي لا يفنى بشبه صورة الانسان الذي يفنى و الطيور و الدواب و الزحافات* 24 لذلك اسلمهم الله ايضا في شهوات قلوبهم الى النجاسة لاهانة اجسادهم بين ذواتهم* 25 الذين استبدلوا حق الله بالكذب و اتقوا و عبدوا المخلوق دون الخالق الذي هو مبارك الى الابد امين* 26 لذلك اسلمهم الله الى اهواء الهوان لان اناثهم استبدلن الاستعمال الطبيعي بالذي على خلاف الطبيعة* 27 و كذلك الذكور ايضا تاركين استعمال الانثى الطبيعي اشتعلوا بشهوتهم بعضهم لبعض فاعلين الفحشاء ذكورا بذكور و نائلين في انفسهم جزاء ضلالهم المُحق " .

أخيرا وليس آخرا إذ لي هنا رجعة أقول لكِ
(***) مفاسد ومساوئ ما تفعلين
I مفسد اجتماعي / حيث بهذا تمنعين في استمرار تواصل البشرية وتستمرين مصرة ضد الطبيعة المعروفة إذ حتى المغناطيس ينفر من القطب شبيهه ، { هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلاً خَفِيفاً فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَت دَّعَوَا اللّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَيْتَنَا صَالِحاً لَّنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ } الأعراف189 ، هذا إن كنتِ تأملين كما أمل أفلاطون بيوم من الأيام في الأزمان السحيقة باليوتوبيا .


II مفسد ديني / وأظني قد أسهبت في وصف هذا الجانب رغم رؤيتك الخاصة المقصورة على ذاتك فيه . ولكن أقول أنك حتى في رؤيتك الخاصة ( تظلمين نفسكِ ) إذ تولفين بين ما هو غير طبيعي والخير فيما سواه ، { وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً } الفرقان74 . فقرار العين فيما أمر الله ووفق .
كما قال : {وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ }الروم21


ولكِ مني السلام
أدعوكِ لزيارة مدوناتي
http://mu7ammad7th.blogspot.com/
http://mu7ammady.blogspot.com/

وعذرا على الإطالة ، وأرجو أن تقدري وتتفهمي مقصدي .

g said...

الله يحرقكم
انتو سوئتو سمعة البنات في مصر يا مرضى

عابرة سبيل said...

انا دخلت المكان المؤرف دا بالصدفة بس الموضوع شدني لأنه غريب جداً حاجة تضحك بس انا حابة جداً احيي نور الدين والأستاذ زبيبة هما فعلاً ناس محترمين واحب انصح الأستاذ نور الدين بانه يوفر كلامه مع ناس مش قابلة اي نصائح ولا عندهم استعداد للعلاج اصلاً كل احترامي وتقدير لنور الدين و زبيبة بيه

Anonymous said...

thank you for the blog... You are strong to your believes and thats what i love most about ur writings.
As a muslim woman who believe in love in all forms, I support u and thank :)
Go go go! :)

عابرة سبيل said...

العفو يا استاذ دا اقل ما يجب ان يقال وشكراً على الكلام الجميل دا وبجد الناس دول صعبانين عليا اللهم اهديهم بس انا مش عايزاك تتأثر بالرد العدواني بتاعهم دا انا حاسسه انهم جايين من كوكب تاني مش متخيلة ان في ناس بالتفكير دا عايشين معانا على الارض وضحكني اوي ردك لما قلت :اقنعيني مش يمكن اهتدي علي ايديكي واتجوز لي شاب أنا كمان؟

Words Diva said...

Sweetly written and expressed and I sort of agree with what you say here. My only comment is that I don't really think that sex is anti God, whether we are talking about heterosexual relationships or homosexual relationships. It doesn't really count to me. And well, if u wanna talk about it from a quranic point of view, there isn't one single verse that prohibit woman-woman relationship, and even those about Lut are in questions of misinterpretation. A meaningful debate can be built on this. And i'm not trying to be misleading, but I'm trying to look from the view of one of God's best known adjectives "merciful"!

Anonymous said...

هو انتي اي حد ميعجبكيش تقوليله ايه اللي مدخلك عندي
انتي فاتحة البلوج عشان تفضفضي والناس تسمع وتنكتم والا تسمع وتناقش
والا انتي عاوزة كل اللي يدخل يسقفلك ويقولك انتي صح وسليمة وجو اون
مش دة تناقض
عموما انتي من جواكي عارفة كويس قوي ايه الطبيعي وايه الشاذ
بدعيلك بجد

Bipolar-Girl said...

ده الصراع اللي مخالي تقريبا كل فتاه مثلية في الوطن العربي في مرحله من حياتها بتروح لدكتور نفسي

تبتدي رحلة علاج ... وهي مش مقتنعة انه مرض علشان تتعالج

ولما تفشل...اقصدي يفشل " العلاج

تبتدي تقتنع انها ملعونة من ربنا
انا اعلرف مدونة بتكتب كل اشعارها علي انها بتقولها لراجل وهي في الحقيقة بتكلم ...واحدة بتحبها

Anonymous said...

Im new to your blog and I have to say I like your writing style and also your idea about luv & sex dichotomy.
I'm straight so, cant say I can relate to how u feel exactly but I believe each of us has smthng that represents a huge temptation be it money, sex, drugs etc we make the choice to give in or nt above all we make the choice to repent and make a better life or not.
I dnt see u r struggle any different from a hetro struggling nt to commit adultry.
I wont talk much about religion, although I am a believer but all I will say is that search for the truth by urself. U seem to believe in God so if thats the thing then find out how to deal w ur problem thru him but u have to have faith that God always has a way for us to fight our temptations.
I can also tell from ur posts that u have met a certain type of men and socital mind-sets (probably thats y u felt pushed to get married) and I hope u realize they dnt sum up the World. Nt all men sum up their dealins w women in sexual feelings I have some dear male friends and knw for sure that even if we kiss on the cheeks or hug its only a human to a human on both sides. I also noticed some comments on ur post calling masreen motakhalefeen for nt accepting homosexuals and just want to say stop pretending that ligitimizing some aspects of homosexual relations is widly and readily acceptable in the West (i guess in ur minds the West has the best practice on the issue). It is true some rights were granted by law and constitutions but it is nt true that the majority are comfortable w the idea. Living abroad I have a good mix of friends from all religions and no religion at all and from various nationalities, for the majority the issue remains uncomfortable and something they wont wish for their kids. So, just bec we rnt readily taking in wt the West has doesnt make us mota7'alefeen it makes those who think we are self-hating (precisly that girl who wrote from Cali saying Egys are mota7'alefeen). I hope u find ur answers soon

Anonymous said...

يا سلام
يا حلاوة يا ولاد
مين دا اللى كان بيغتصبك كل ليلة
الرجالة بيفيصوا دايما وبتبقى مرتين فى الاسبوع ولا حاجة
عموما ياريت
وبعدين واحدة ايه يا كابتن انتى اللى تحبيها وبتاع
انتى مش بنى ادمة طبيعة ومحتاجة علاج ومش فاهمة يعنى ايه رجل وحضن رجل
بلا قرف

Anonymous said...

وبعدين بمنطقك دا انك بتحبى ربنا وبتستحقى لعنته عليكى انا ممكن بنفس المنطق اقولك حاجة لطيفة اوى
انا بحبك
بس ملعون ابوكى
هو دا منطقك
تحبى حد و تستحقى لعنته بافعالك
جاتك القرف من الاخر كدا

Anonymous said...

حسبى الله ونعم الوكيل فيكم وفى افكاركم الملوثة

بجد مش عارفة اقول ايه

لعنة الله عليكم

ممكن اعرف هاتخلفو اولاد ازاى يا حضرات السادة الثليات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Anonymous said...

情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品

noha said...

ممم ..أن بالصدفة لقيت مدونتك لما كنت بنصفح مدونة أخرى ...أنا كنت بس عايزة أعرف إنت بتعملى كده ليه...يمكن عشان راجل واحد قرفك فى عيشتك عمات كدة أنا مش فاهمة....و بعدين إزاى بتقولى أنا بحب ربنا...طب أنتى عارفه كدة إن ربنا زعلان منك....طب بتدعى بتقولى إييه و بتصللى إزاى و بأنهى وش....ربنا إللى إنتى بتدعيلوا دهعرشه بيتهز كل ما بتعملى القرف ده مع واحده....طب أقولك فى رجالة كتيرة حساسة و بتفهم الست...و مش مثلية....لييييييه و إزاى بتدعى ربنا يساعدك فى حاجة هو (ربنا) مش بيحبها ربنا يهديكى ويهدي كل اللى زيك .....أوعى بس تفتكرى إنى متأخرة و مش متحضرة...الموضوع ده قرأت فيه كتير و عرفت أنه ناتج لخلل نفسى و المعالجة مش عن طريق الدين بس ....عن طريق حاجات كتير...تجربتك مع الرجل بوظت فيكى حاجات كتيييييير أوى...لازم تدورى علييها هتلاقى نفسك...و انتى فاكرة أنك لاقية نفسك كدة...بس إنت عاملة زر اللى لاقى نفسه و هو مدمن أو بياخد مهدىء ...يرميييه فى غيبوبة عشان ينسى.....

Kaya said...

اعبر لكِ عن احترامي لقلمك القوي ما شاء الله ..

إن الحلول المتوفرة لمعالجة المشكلات التي تعاني منها البشرة تستغرق وقتا ً، ولذلك يجب على العروس أن تأخذ بالاعتبار فترة زمنية للعلاج ما بين 3 – 6 شهور قبل موعد الزفاف.

الدكتورة هالة حشاد
(عيادة كايا)

Kaya said...

جميلة هي الكلمات التي تمر من خلال قارئها وها هي كلماتك تمر من خلالي وتشعرني بسلام داخلي.

إن من الإكسسوارات المهمة التي يمكن وضعها في سفر الحقيبة هي كمادات العيون. حيث يمكن تجنب ارهاق العين والصداع من خلال كمادات العيون التي تحتوي على الأعشاب وزيوت أساسية خالصة، مثل الخزامي والبابونج. التي تسكن وتجدد رونق العيون وهي خلاصة التدليل.

مع تحياتنا

- الدكتورة هالة حشاد
(عيادة كايا)

Ahmed Ashraf said...
This comment has been removed by a blog administrator.