الاثنين، يناير 30، 2006

صالحت نفسي

منكرش أن صراعا قوي كان بيدور جوياه من يوم ما حسيت بإنجذابي نحو النساء دون الرجال و كنت بقول لنفسي لا مش صحيح دي اكيد فتره و حتعدي يعني تغير زي التغيرات و الأنقلابات بتاعت المراهقة بس كانت الأيام بتعدي و سنه ورا سنه خلصت المراهقة و مفيش حاجة أتغيرت في الأول أتصدمت و سألت ليه؟ ألف ليه و ليه كانت بتنخر في دماغي و مفيش إجابه حتى أني سألت ربنا ليه؟ عملت كل حاجه ممكنه عشان أوصل لحل مع نفسي كنت في الأول مصممة أغيرها و شايفة أن هو ده الحل الوحيد الموجود مفيش بديل عشان ربنا و الناس و عشان أعرف أعيش زي الباقيين و كنت بصراحة قاسية جدا مع نفسي و طبعا فشلت كانت دماغي جزمه و مكنتش فاهمه حاجه مش فهمه أن أنا كده و لازم أقبل نفسي و أحبها لأنها انا و حتى ربنا هو الوحيد اللي عارف و حاسس بيه و أن ربنا عدل و رحمه و مش بيحمل حد أكتر من طاقته الأخر اني إتصلحت مع نفسي و عرفت أد إيه أنا كنت وحشه معها . بعض الناس في مجتمعنا المصري بقولوا على العلاقات المثليه شذوذ و دي كلمه وحشه أوي و مش معبره و عيب كده ده إسمه جهل عشان كده يا حبيبي يا حلوين إسمها علاقات مثليه ماشي بالمناسبه في كلمة تانيه بيقولوها على المثليات هي "سحاقيات" عشات بتقصر العلاقع في فعل جنسي .
أحلى لحظة لما بنكون قاعدين مع بعض ولو في ألف صوت جنبنا مش بنكون حاسين بأي حاجة بنكون ناسيين أن في حد حولينا و بنقعد نتكلم نتكلم لا الكلام بيخلص و لا إحنا بنبطل كلام كلامنا بيكون في كل حاجه في الدنيا في الفلسفه الأدب الدين بنحب الكتب و بنقرا سوى ,الساعات بتعدي بسرعه و بنكون عايزين الساعه تقف و الوقت يدينا فرصه تانيه كل يوم بنكتشف في بعض حجات مشفنهاش ,بنرقص و نغني و ننكت و نضحك و نجري سوا و بنستمتع اوي لما نمشي في الشارع ماسكين إيد بعض بما إن ده عادي و اللي يضحك إننا لما بنمشي في الشارع بنتعاكس إحنا الإتنين .

هناك 84 تعليقًا:

Nightlegend يقول...

الحقيقة ياسيدتى انى لن استطيع ان اخبىء احساسى بالدهشة,بالرغم من كل الحرية التى نحاول ان نتمتع بها فى مجتمع البلوجات انما بالتأكيد سيكون هناك احساس مايشبه الصدمة للوهلة الأولى(على الأقل بالنسبة للى )بعد اكتشاف مدونتك,ليس اللحساس ناتجا عن قراءة يوميات امرأة مثلية كما تسمين مدونتك,فالجميع يعلم بوجود المثليين من الجنسين,ولكن يختلف الامر حينما تقابلين مثال حقيقى أمامك.

انتى ليكى كا الحق فى اختيار شريك حياتك بغض النظر عن اختلافنا او اتفاقنا معاكى,أكيد ان العلاقات المثلية اساسا مخالفة لقوانين الطبيعة بس مش عارف ليه دايما كان عندى احساس ان العلاقة المثلية بين الاناث مختلفة عن مثيلتها بين الذكور,يمكن لشكل العلاقة,يمكن لطبيعة المرأة ذات نفسها,يمكن يكون فيها شفافية اكتر,حاجة كدة زى علاقة البنت بامها مع الاختلاف طبعا.وان كانت برضة ضد طبيع الكون,حتى فى أكتر المجتمعات تقدما لسة ماوصلوش لمرحلة التقبل الكامل للنوعية دى من العلاقات.

عندى ليكى رجاء,اتمنى يكون الموضوع حقيقى مهواش مجرد كدبة من اللى بتملى النت,طبعا احنا مش مستفيدين حاجة بس مجرد المشاركة والتعليق على تجربة مش موجودة اساسا ده شىء مش سهل تقبله.

على فكرة كلمة(سحاقيات) ليها مدلول فى اللغة مرتبط بفعل معين,بس للأسف صعب أشرح اكتر.

أحمد يقول...

امممم
هنبدأ الفذلكة و التناكة
لا كلمة سحاقيات موجودة في اللغة العربية
و لو حضرتك عايزه تعرفي جذرها و معنها اللغوة ممكن تدورى في لسان العرب او معجم فيروز أباد

كمان على ما اذكر فيه فصل كامل في كتاب تحفة المجالس للسيوطى بيتكلم فيه عن السحاق و لما سمى سحاق

------------
ليه انا بصدع دماغك بالكلام دا
علشان التناكة دى بضان

اوكى ممكن افهم الرفض لكلمة شذوذ على اعتبار انه ليس مرض

لكن التشبث بكلمة زى المثالية و رفض كلمة من صميم اللغة ليس الا تناكة برجوازية

زى بالضبط اللى بيقولوا سكس
مش جنس

غير معرف يقول...

مثليات يتكلمون فى الدين شى عجيب يا حبيبتى كل الاديان تحرم المثليه يعنى المفروض تكونى كافره بالاديان ارجو منك التوضيح ..دينا حامد

Kahramana يقول...

If those, who claim that they submit to God, are sincere, they must recognize God's will: And such a will creates homosexuality, including homosexual people and homosexual animals.

emraamethlya يقول...

كفرتوني من أولها ,سيدتي أنا لست كافره و لو سألتي كده حيقلولك انه ليس من حقك تكفير أحد أنا مؤمنه بالله و علاقتي بقى بربنا تخصني أنا و بس و إجتهادي في الدين واجب عليه و من حقك تختلفي معايا بحجه مش بتكفيري

emraamethlya يقول...

بيسو مش فذلكه ولا حاجه يا عم أنا دورت عليها ملقتهاش أعمل إيه يعني المهم متشكره على المعلومه

emraamethlya يقول...

كهرمانه أهلا بيكي نورتي البلوج

emraamethlya يقول...

نايت ليجند متتصدمش عشان خطري ,شكلك بتفهم هي العلاقه فعلا بيكون فيها كتير من احاسيس مثل أحاسيس الأمومه ساعات كل واحده فينا بتحس ان الأخرى هي طفلتها المدلل ه

shiro يقول...

الحقيقه أهنئك على مصالحتك لنفسك .. حقيقى مفيش حاجه أهم من كده الواحد ممكن يعملها فى حق نفسه

أنا شخيا مابحبش كلمة شاذ دى , الكلمه دى صدرت كنوع من انواع التحكم .. إختار مجموعه من الناس مختلفه عن الباقى .. قول أنهم "شواذ" و "مش طبيعيين" .. قول ان كونك "شاذ" دى حاجه وحشه قوى .. وبكده تضمن إن باقى الناس مش هايحاولوا يكونوا مختلفين و هيخضعوا للسلطه (سواء كانت دينيه, سياسيه أو اى سلطه) ـ

أهلا بيكى فى البلوجوسفير رغم انى مالياش الحق إنى أرحب بيكى أو أرفضك .. ده عالمك زى ماهو عالمى .. لكن أنا سعيد بوجودك هنا , الناس محتاجه أمثالك

على فكره واضح أنك فهمتى تعليقى السابق غلط خالص .. أنا مش بلعب دور الواعظ أو المصلح لأنه ببساطه مابيليقش عليا و بيطلع ماسخ أوى

ملحوظه للأخ نايت ليجيند .. هو يعنى العلاقه المثليه بين إتنين ستات تشبه البنت و أمها ولكن العلاقه بين إتنين رجاله ماتشبهش الإبن و أبوه ؟؟

غير معرف يقول...

و كمان "السحاق" أتى ذكره في ألف ليلة و ليلة: "و سحقت عليها الزعفران" أو حاجة زي كدة. لو خلصت مشروع رقمنة ألف ليلة في يوم ما هارجعلك بالسطر و الصفحة.

الهانم اللي بتقول أن كل الأديان تحرم المثلية: اتلهي. الدنيا فيها حاجات ما تخطرلكيش على بال.

غير معرف يقول...

والله حاجة تقرف فعلا
واية رايكوا في ان ربنا ذكر في القران لو حضرتك مسلمة يعني ان اللواط بيهز عرش الرحمن؟!
دنيا بقت مقرفة والحاجات اللي واضحة جدا جدا في الدين هنالف فيها كمان.
طب انا عايزة دليل واحد ان الدين لا يحرم الشذوذ الجنسي

وايوا هو شذوذ لانه شاذ عن الطبيعة البشرية
على راي اللي قال ربنا مخلقش ادم وستيف لكن خلق ادم وايف

ربنا يهدي

غير معرف يقول...

"ربنا ذكر في القران لو حضرتك مسلمة يعني ان اللواط بيهز عرش الرحمن"
ياه!
دا عرش الرحمن زمانه مرجيحة بقى بسبب اللي بيحصل في الدنيا.
أحب أعرف الآية اللي المجهول بيتكلم عليها.

و كمان:
-المجهول افترض فورا أن الكلام كان عن الإسلام و كأن مفيش في الدنيا دين غيره.
-افترض أن كل المسلمين اللي في الدنيا
يعتقدو اللي هو يعتقده.
-شايف إن ربنا دا واحد قاعد على مرجيحة فوق في السماء و مستني غلطة لواحد مجهول زيه علشان يتزربن عليها و يضربه بصاعقة.

روح كمّل نوم.

غير معرف يقول...

احترم نفسك في الكلام يا الف وزي منا مقليتش ادبي عليك يا ريت انت كمان تلزم حدودك
في الكلام
وهو ربنا عاقب قوم لوط يا فيلسوف؟ مش عشانالجريمة دي ولا عشان اية؟ مش ربنا قال عنهم في القران
(ائنكم لتأتون الرجال وتقطعون السبيل وتأتون في ناديكم المنكر)
والله وباينا ندافع عن الشذوذ كمان!

غير معرف يقول...

واللي قال ان اللواط بيهتز لة عرش الرحمن الرسول علية الصلاة والسلام! اتفلسف في دي كمان
واتكلم عن ربك باحترام شوية يا اخي مش ممكن نوصل للقرف دة يعني

حاجات ومحتاجات يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...

ان الذكر يركب الذكر فيهتز العرش لذلك

M. El-Hajj يقول...

الحقيقة إن الموضوع مربك جداً و بيحط بعض القيم الشخصية علي المحك يعني مثلاً لو إنتا شاب متفتح و نجم كدا هل تقبل أن حد من عيلتك يكون مثلي ؟؟ والدك أو والدتك بعد كل العمر ده أكتشفوا ميل لناس من نفس جنسهم، إذاً الموضوع نظري جداً الواقع أني منكرش أني بكره التعامل مع المثليين عموماً و إن كانت دي حاجة مش صح و كل بني آدم حر في الآخر بس و النبي متجيش تقولي ربنا عالم و تحاول تحلل اللي إنتا بتعملوا لأن السحاقيات ملعونات ب نص الحديث الشريف بالنسبة لكلمة شاذة اللي مش عجباكو فهي دلالة علي تعدي الطبيعي ربنا سبحانه و تعالي خلق ستات و رجالة كل واحد فيهم ليه خصائص معينة لممارسة العملية هل من الطبيعي إن إحنا نستغني عن الراجل بست في العملية الجنسية الطبيعي هو شيئ يمكن تعميمه هل يمكن تعميم الشذوذ الجنسي ؟؟ طب البشرية تستمر إزاي لا أعرف مفهوم الحاضرين للطبيعي لكن الشذوذ الجنسي من وجهة نظري المتواضعة غير طبيعي

غير معرف يقول...

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو السَّوَّاقُ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِى عَمْرٍو عَنْ عِكْرِمَةَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « مَنْ وَجَدْتُمُوهُ يَعْمَلُ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ فَاقْتُلُوا الْفَاعِلَ وَالْمَفْعُولَ بِهِ ». قَالَ وَفِى الْبَابِ عَنْ جَابِرٍ وَأَبِى هُرَيْرَةَ. قَالَ أَبُو عِيسَى وَإِنَّمَا يُعْرَفُ هَذَا الْحَدِيثُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- مِنْ هَذَا الْوَجْهِ وَرَوَى مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِى عَمْرٍو فَقَالَ « مَلْعُونٌ مَنْ عَمِلَ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ ». وَلَمْ يَذْكُرْ فِيهِ الْقَتْلَ وَذَكَرَ فِيهِ مَلْعُونٌ مَنْ أَتَى بَهِيمَةً. وَقَدْ رُوِىَ هَذَا الْحَدِيثُ عَنْ عَاصِمِ بْنِ عُمَرَ عَنْ سُهَيْلِ بْنِ أَبِى صَالِحٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ « اقْتُلُوا الْفَاعِلَ وَالْمَفْعُولَ بِهِ ». قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ فِى إِسْنَادِهِ مَقَالٌ وَلاَ نَعْرِفُ أَحَدًا رَوَاهُ عَنْ سُهَيْلِ بْنِ أَبِى صَالِحٍ غَيْرَ عَاصِمِ بْنِ عُمَرَ الْعُمَرِىِّ. وَعَاصِمُ بْنُ عُمَرَ يُضَعَّفُ فِى الْحَدِيثِ مِنْ قِبَلِ حِفْظِهِ.
وَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْعِلْمِ فِى حَدِّ اللُّوطِىِّ فَرَأَى بَعْضُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِ الرَّجْمَ أَحْصَنَ أَوْ لَمْ يُحْصِنْ وَهَذَا قَوْلُ مَالِكٍ وَالشَّافِعِىِّ وَأَحْمَدَ وَإِسْحَاقَ. وَقَالَ بَعْضُ أَهْلِ الْعِلْمِ مِنْ فُقَهَاءِ التَّابِعِينَ مِنْهُمُ الْحَسَنُ الْبَصْرِىُّ وَإِبْرَاهِيمُ النَّخَعِىُّ وَعَطَاءُ بْنُ أَبِى رَبَاحٍ وَغَيْرُهُمْ قَالُوا حَدُّ اللُّوطِىِّ حَدُّ الزَّانِى وَهُوَ قَوْلُ الثَّوْرِىِّ وَأَهْلِ الْكُوفَةِ.

وفي مسند احمد التالي
1903- حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ حَدَّثَنِى أَبِى حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَلَمَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِى عَمْرٍو عَنْ عِكْرِمَةَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- « مَلْعُونٌ مَنْ سَبَّ أَبَاهُ مَلْعُونٌ مَنْ سَبَّ أُمَّهُ مَلْعُونٌ مَنْ ذَبَحَ لِغَيْرِ اللَّهِ مَلْعُونٌ مَنْ غَيَّرَ تُخُومَ الأَرْضِ مَلْعُونٌ مَنْ كَمَهَ أَعْمَى عَنْ طَرِيقٍ مَلْعُونٌ مَنْ وَقَعَ عَلَى بَهِيمَةٍ مَلْعُونٌ مَنْ عَمِلَ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ ». تحفة 6181 معتلى 3741


وفي الحدود للبهيقي نفس الحديث بتصريف
17473- أَخْبَرَنَا أَبُو الْحَسَنِ : عَلِىُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدَانَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عُبَيْدٍ الصَّفَّارُ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ الْقَاضِى حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ حَمْزَةَ الزُّبَيْرِىُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِى عَمْرٍو عَنْ عِكْرِمَةَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ :« لَعَنَ اللَّهُ مَنْ تَوَلَّى غَيْرَ مَوَالِيهِ وَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ غَيَّرَ تَخُومِ الأَرْضِ وَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ كَمِهَ أَعْمَى عَنِ السَّبِيلِ وَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ لَعَنَ وَالِدَيْهِ وَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ ذَبَحَ لِغَيْرِ اللَّهِ وَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ وَقَعَ عَلَى بَهِيمَةٍ وَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ عَمِلَ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ وَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ عَمِلَ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ وَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ عَمِلَ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ ».


حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ حَدَّثَنَا هَمَّامٌ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ عَبْدِ الْوَاحِدِ الْمَكِّىِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِيلٍ أَنَّهُ سَمِعَ جَابِرًا يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِى عَمَلُ قَوْمِ لُوطٍ ». قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ إِنَّمَا نَعْرِفُهُ مِنْ هَذَا الْوَجْهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِيلِ بْنِ أَبِى طَالِبٍ عَنْ جَابِرٍ.

للي شايفين ان الشذوذ حرية شخصية!

غير معرف يقول...

الف انت انسان فاسق لا تتكلم فى الدين على هواك و روح نام انت..منى الحديدى

أحمد يقول...

على فكرة انا ممكن ألف حديث زى اللى حضرتك كاتبه دا في اقل من خمس دقايق
و اقول في اولها
حدثنا محمد بن ميلمة عن عمرو بن ثعلبة عن زياد بن الاقرع

و اقول اللى انا عايزه

-------------

M. El-Hajj يقول...

مبدئياً يا بيسو الراجل ذكر الأحاديث بالإسناد و المصادر و ممكن ترجع للمصدر لو الكلام مش عاجبك أو ممكن ترجع لصحيح الألباني و بعدين يا إخوانا الموضوع فعلاً حرية شخصية شريطة عدم الجهر بمعني أن ربنا معيناش وصايا علي ضماير الناس و الحدود عموماً موضوعة بشروط قاسية جداً و هي أربعة شهود عيان شافوا الطرفين في وضع جماع كامل يعني إستحالة لأن الموضوع مش فرح إذن الحد موضوع علي الناس اللي بتعملها في الشارع عذم المؤاخذة و هي حاجة مستحيلة و الحد بيطبق في حالة توافر الشهود أو إعتراف الشخص و في حالة الإعتراف بيتم الرد كذا مرة و عند الإصرار علي تنفيذ الحد من قبل الشخص بيطبق الحد، إذن الموضوع مش سايبة و الحد هدفه الأول هو الحفاظ علي الأخلاق في المجتمع لأن الحد كما هو واضح علي إشهار الفعل بغرض تحريض المجتمع. بالنسبة لموضوع الشذوذ فإذا كنا إتفقنا إن الأطراف الطبيعين في ممارسة الجنس هما الراجل و الست طيب لما تبقي العلاقة علاقة مثلية هل دا يبقي طبيعي ؟؟؟ أظن لأ و في الحالة دي تبقي علاقة شاذة

غير معرف يقول...

والله يا بيسو انا مذهولة من جهلك!
روح راجع اي كتاب حديث وانت تشوف ان الاحاديث دي صحيحة
مش عايز احاديث افتح المصحف لو بتفتحة يعني ولا هتالف ايات كمان؟

زنجي
هي حرية شخصية طبعا واللي عايز يبقى مثلي يتفضل في داهية لكن هو في جهر اكتر من كدة؟
والمصيبة ان المعظم معاها ومعلش يا بنتي ممكن تتهاجمي ولا كانها رابعة العدوية!

غير معرف يقول...

dear miss.emraa
ur friendship with u partener and that when u want to kiss her or to lay between her arms don't mean that u r a lesbins simply u feel that she is ur best friend and u enjoy ur time with her and so is she SO DON'T MIX STUFF WITH EACH OTHER because god made us a man & woman if what u were saying where right!!! then there must be someother ppl beside adam & 7awaa
that's all
my email if u want to explain what u think is :
valentine.love_you@yahoo.com

أحمد يقول...

هو مش اللى كتب كتب الاحاديث دى برده بشر
و بيخطئوا و يصيبوا؟؟؟
و لهم اهواء

انا كمان ممكن اشترى مطبعة و اطبع كتاب صحيح الالبانى او صحيح الهندى و احط فيه اللى انا عايزة

غير معرف يقول...

طيب يعني بتشكك في الاحاديث؟
لو مش هناخد الدين من الاحايث والقران هناخدة منين يا استاذنا؟
وبعدين انا قلت لك بلاش احاديث في ايات قرانية لية مصمم انك متشوفش الايات؟ ولا ممكن تشتري مطبعة وتكتب مصحف كمان؟

غير معرف يقول...

يا استاذ بيسو
في احاديث اسمها احاديث صحيحة
يعني الرواة بتوعهم موثوق فيهم وفي مصداقيتهم لانهم رووا احاديث قبل كدة
الواحد بيدن في ملطا!

غير معرف يقول...

في ايات قرانية في بوست تاني روح اقراهم

غير معرف يقول...

طب بص هنا و قولي رأيك.

M. El-Hajj يقول...

أحسن حاجة أن موضوع النقاش تخطي النقطة الأساسية و أصبح منتدي لعرض المعرفة الدينية واحد ذكر أحاديث وواحد شكك في رواة الحديث و صباح الصباح مبدئياً مفيش بني آدم فطرته سليمة يقبل الشذوذ الجنسي محدش أنكر أن كل واحد يعمل اللي هوا عايزة بعيد عن دماغ أبونا بس أنا فعلاً و أنا آسف في اللفظ بقرف من الشواذ علي الرغم من أني لا أملك إلا الإعجاب بأفلام يوسف شاهين مثلاً أو محبة قصص سلماوي القصيرة أو صورة دوريان جراي لأوسكار وايلد بس انا مفضلش أتعامل مع شواذ علي المستوي الإنساني و يا ريت مننساش إن حتي في أكثر تحضراً الشواذ ممنوعين من الإلتحاق بالجيش و كلمة شاذ شتيمة و الناس عموماً لا تفضل التعامل مع البني آدم الشاذ بالنسبة لأخونا اللي بيشكك في الأحاديث الصحيحة أنا بس بفتكر كلامك في أول الحوار حول عن أن الفذلكة بضان إذا كنت لا تعلم فالكلام عن شيئ لا تعرف عنه بالقدر الكافي يعتبر فذلكة في حاجة في الفقه أسمها علم الرجال عشان تدرس أسانيد الأحاديث و الأحاديث نفسها بتصنف طبقاً لمدي قوة سلسلة الرواة أما سبب إقتراحي الألباني فإن الألباني حقق الأحاديث بشروط صارمة جداً

غير معرف يقول...

الفكرة يا زنجي بيه أن أنت مش هتعرف أنك بتخالط مثليين أساسا إلا إذا هم أو حد قال لك، لأنهم في حياتهم العادية ما يفرقوش عني و عنك. يعني الصورة النمطية بتاعت الافلام، اللي الستات بشنبات و الرجالة عاملين حلاوة و كلهم بيحسسوا على بعض و على اللي حواليهم مش حقيقية.

لو أنت فعلا قابلت الست صاحبة المدونة دي و عرفت هويتها (و أنا لا أعرفها) غالبا هتفتح بقك و تقول "بس حضرتك مش باين عليك خالص!"

فِخمتو؟

أحمد يقول...

لا بجد انا مش فاهم يعنى ايه بتقرف منه؟؟
هو و لا مؤخذة المثلي جنسيا دا اول ما يشوف واد حلوة زيك لابس تى-شيرت جيفارا
هيجى ينطر عليك لبن مثلاً

و لا الست المثلية هتحسس على مؤخرتك و انت في الاتوبيس ؟؟

غير معرف يقول...

ان شاء الله هيقفشوكم كلكم يا شواااااذ خلى الفلسفه الفاضيه تنفعكم

غير معرف يقول...

هو البلوج دة هدفة اية يا جماعة؟
يخلينا نتعاطف معاهم يعني؟

M. El-Hajj يقول...

و طبعاً هو ده أسلوب الهمج و المتخلفين واحد زي بيسو أنا مغلطش فيه جاي يقل أدبه عليا ما علينا طبعاً لأني مش حاهيف بالنسبة لموضوع أني بقرف من الشواذ فأنا فعلاً عرفت شواذ في حياتي و حوار التحسيس ده حصل فعلاً مع واحد صاحبي و أنا فعلاً مبنكرش أن عندي homophobia ودي حاجة ماتعبنيش كبني آدم لأن أي بني آدم سوي بيجد صعوبة في التعامل مع الشواذ

M. El-Hajj يقول...

علي فكرة في كل الردود اللي جات محدش رد علي كلامي بصورة منطقية يعني محدش رد علي نقطة مشروعية كلمة شواذ و بيسو مردش علي كتب الحديث اللي عظمته كان بيشكك فيها كل الردود اللي واجهتني كانت حوالين موقفي الشخصي من الشواذ اللي محدش من حقه أنه يراجعني فيه أصلاً

غير معرف يقول...

الكدب والسرقة يا تامر اهون من الشذوذ لان مفيش قوم ربنا عاقبهم وذلهم عشان حرامية بس عاقب قوم لوط بسبب الشذوذ

غير معرف يقول...

انت شايف اننا شعب علماني انت حر يمكن الاعتقاد دة وصل لك من الناس اللي حواليك
لكن انا مش شايف اننا شعب علماني ابدا

غير معرف يقول...

الحقيقة انا اريد ان اهنيك على شجاعتك و اقول لك عيشي حياتك زي ما انت شايفاها و حاساها و مش كل حاجة نحشر الدين فيها ما هم شوهوا الدين و عملو على حسب اذواقهم بالمناسبة ان المثليين ذكورا و اناثا لهم من اصدق الناس و اكثرهم حساسية

emraamethlya يقول...

Zaytuna Sharqua
أولا الموضوع مش لعبة و لا حاجة أنا كنت مخنوقه و عايزة أكلم عن حاجة في و بعيشها كل يوم بس مقدرش أقولها حتى لأقرب الناس ليه علشان خايفة من رد الفعل و بصراحة أنا حاليا متردده في أني اكمل البلوج ده لأسباب كتيرة

Noblese يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...

المثلية الجنسية ليست كفرا لانها ليست اختيارا يابهايم .. يعنى المثلى او المثلية لايختار هويتة الجنسية ولايستطيع ان يغيرها بمزاجة ..ولااحد يختار ان يكون مثليا او غير مثلى .. مش كل حاجة تخشوا بيها على الدين ياولاد دين الكلب

From East to West يقول...

I agree with the anonymous that
بالمناسبة ان المثليين ذكورا و اناثا لهم من اصدق الناس و اكثرهم حساسية

m s يقول...

emraamethleya I SUPPORT YOU 100%!

غير معرف يقول...

المثلية الجنسية ليست كفرا لانها ليست اختيارا يابهايم .. يعنى المثلى او المثلية لايختار هويتة الجنسية ولايستطيع ان يغيرها بمزاجة ..ولااحد يختار ان يكون مثليا او غير مثلى .. مش كل حاجة تخشوا بيها على الدين ياولاد دين الكلب
--------
وانت يا فيلسوف زمانك اية دليلك ان المثلية الجنسية مش اختيار ومين قال لك ان مش ممكن الواحد يغير هويتة الجنسية يا متخلف؟
انت مش عايز تدخل الدين في حياتك عنك ما دخلتة لكن الدين جزء لا يتجزء من حياتنا واللي مش عاجبة يشرب من البحر

غير معرف يقول...

كس امك

غير معرف يقول...

واللي مش عاجبة يشرب من البحر

كس امك .. على كس ام دين امك ..؟

غير معرف يقول...

بصراحة انت اعترفت...
وانا مركزي الاجتماعي مو مليني اقدر اعترف...
انا امراة متزوجة وعمر 30 لكن لدي حنين لمعاشرة النساء...كنت اعاشر اثنيتن في الجامعة وهم اللي علموني..
من يوم رجعت من دراستي بره وانا مش قادرى اعترف لأحد...
بدور بين صديقاتي على وحدة تقبل بشكل غير مباشر لكن كلهم رافضين...
واه على عذابي...

اللي يعرف وحده بالرياض تقبل تكون عشيقتي
اشكرها من كل قلبي
بس تحط ايميلها

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

الواقع ان النواحى الدينيه اخذت حيزا كبيرا وكذلك الناحيه اللغويه وهذا ليس غريبا على اسلوب حياتنا العجيب وننسى ان للقضيه جانب علمى فسيولوجى ونفسى
وانا كدارس لهذه الفروع
حاولت ان اتعرف على الأصل الفسيولوجى النفسى هل هو شىء فى الجينات يدفع للشذوذ وهذه كلمه بالمعنى الأحصائى اى الخارج عن المعتاد ام هى التربيه والظروف النفسيه للتنشئه الأجتماعيه
والحقيقه ان العلماء لم يتوصلوا الى جواب حاسم لهذا الموضوع
ويبدوا ان السبب ليس عاملا واحدا ولكن عوامل مجتمعه
وفى بعض الأحيان وهذا خبر سار يمكن علاج هذه الحاله وعودة الشخص الى الحاله العاديه
ويمكن متابعة مثل هذه الأبحاث وغيرها فى قسم العلوم والعلوم الأنسانيه فى الموقع
http://wakeup.to/computer
سامح

غير معرف يقول...

فقط أريد أن أنبه الكاتبة إلى أن التعزير في الإيلام ليس النهر أو التأنيب كما قالت، عقوبة التعزير في الإسلام هي العقوبة التي يراها القاضي المتمتع بسلطة إصدار الأحكام القضائية وقد تصل عقوبة التعزير إلى الحكم بالموت.

gwad يقول...

ربنا يهديكى
وانتى بتجادلى من اجل الجدال فقط لاغير
يا اختنا الحلال بين والحرام بين
ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا

غير معرف يقول...

ايه يا كلوب ؟ انت اسم على مسمى صحيح
مالك هايج كدة ونازل سب فى الناس
انت حد اعتدى عليك ولا ايه ؟
كل واحدة او واحد حر فى مشاعره وفى جسمه مدام مبيعتديش على حريتك
انا حاسة ان انت اللى نفسك فى حاجة ومكبوت اوى وبتتحجج بالدين
روح شوفلك واحدة او حتى واحد يريحك ويطلع الكبت ده منك
بس اول مرة لازم تكون اللى هى يعنى
شفلك واحد بس يكون راااااجل مظبوط
بجد بجد حتتبسط قوى وحتبقى عايزه كل يوم
حتلاقى اعصابك هديت بشكل بدل ما انت محرق كدة
بجد جرب وحتدعيلى بس لازم تبقى تيجى تحكيلنا علشان احنا مشتاقين اوى اوى اوى

المخلصة : ماجى

غير معرف يقول...

ايه يا كلوب ؟ انت اسم على مسمى صحيح
مالك هايج كدة ونازل سب فى الناس
انت حد اعتدى عليك ولا ايه ؟
كل واحدة او واحد حر فى مشاعره وفى جسمه مدام مبيعتديش على حريتك
انا حاسة ان انت اللى نفسك فى حاجة ومكبوت اوى وبتتحجج بالدين
روح شوفلك واحدة او حتى واحد يريحك ويطلع الكبت ده منك
بس اول مرة لازم تكون اللى هى يعنى
شفلك واحد بس يكون راااااجل مظبوط
بجد بجد حتتبسط قوى وحتبقى عايزه كل يوم
حتلاقى اعصابك هديت بشكل بدل ما انت محرق كدة
بجد جرب وحتدعيلى بس لازم تبقى تيجى تحكيلنا علشان احنا مشتاقين اوى اوى اوى

المخلصة : ماجى

غير معرف يقول...

هاي
انا باحترم اعترافك وباتمنى لو بقدر اعترف مثلك

غير معرف يقول...

I believe that people are different and so their opinions thoughts and believes… But this difference doesn’t give the right to anybody to judge the other because you are not safe from the people’s judgments too, because no one from us doesn’t mistake. So, because of that I usually let people in peace and so the open people do that why people who judge the people who are attracted to the same sex should let us in peace too, because they have no idea about the struggles that we daily suffer from and the fight that we cause to our selves because of our atmosphere including the religion, the traditions and the society because when we need to talk about our inner feelings we don’t need your stupid comments to waste our precious time and to spoil or opportunity to shout our secret world and to hurt our sensible feelings; we’ve got enough by the blame that we take everyday from our society and the guilt that goes after us which we are innocent of, we was born on this way, it’s hard when you find your self that you have to change your self because it’s who you are, it’s bad when you abandon your self as the society does. You must have some problems too because no body is safe from any problem and so the problems are different from one person to another depending on the atmosphere that surrounds you ( it can be drogues, stealing, laying, or sex addiction…), but as an open girl I give no right to my self to judge anyone of you but I may advice you if I can, I do this not because I support some body but because whenever I find a different new situation, I don’t blame or hurt somebody’s feelings, but before mistaking in somebody’s rights I suppose it might be my destiny to be in somebody’s place, then I imagine that someone says the words or the opinion that I would say, and then I know and feel how hard and stupid my judgment would be.
You should remember that God creates many kinds of people, and even though sometimes we get tough test from our God but we should thank IT and remember that as much as we take, and be patient, we can get better situation in the paradise.
But to say my own opinion about this subject, I think that lesbian or gay people as they grow up they face some strange feelings that are weird to recognize and hard to deny, things are making many wonders that don’t let them sleep… So the answer is that they find themselves that they were born to like and be attracted to same sex without the ability to answer the big “WHY?” But because we the Arab Muslim people we have to look for a way how to live in this atmosphere that urges us to leave our feelings emotions desires and thoughts behind , so what can we do?
By the way I don’t consider my self as a lesbian, but I am one of the people who sometimes get attracted to girls like me, and I don’t think I may find problems when I’ll marry. But I think that if we can’t find a safe and relaxing way to live, we should look for our relaxation, benefit of our selves,_ baby, the writer of this diaries_, I know how you feel but I could find my way which was that I taught my self how to accept a man by looking only at the positive things not the negative ones, then if you find your chance to love a girl and have a relation ship don’t turn your back but deal with that and try to compare the pleasure of being with a women and the pleasure of being a mother, and then a grandma it will be sweet when you’ll have a kind hearted husband who takes care of you and your children, who protects you and crown your indignity as a women and who take your responsibility in front of our God. So live your life as you desire but realize that the nature may take some pleasure within its bad times.
If you want to connect with me here is my e-mail address to you and to those who agree with me: smile-back87@hotmail.com

غير معرف يقول...

المفهوم العربي للمثلية مرتبط بالعمل الجنسي و هو السحاق للنساء و اللواط للرجال. أما مفهوم المثلية فهو مفهوم مرتبط بالثفاقة الغربية و فيه تنشىء علاقة "حب" بين الطرفين يكون الجنس فيها تعبيراً عن الحب. و كما أصبح معروفاً للجميع فإن تعبير "ممارسة الحب" أصبح مرادفاً لممارسة الجنس. و في حين يحمل تعبير مارسة الجنس معنى مرفوضاً، فإن الطرح الغربي للموضوع بمفهوم انساني - الحب - يخفف من وطئة الرفض لممارسة الرذيلة بحجة إنها تعبير عن الحب ذلك المفهوم الانساني الجميل الذي يسعى الكل إليه. بهذا الشكل أصبح الجنس بين رجل و أمرأة تعبيراً عن الحب بينهما و كرس ذلك بشكل آخر ليكون الجنس تعبيراً عن الحب بين رجلين أو امرأتين!

العرب كانوا أكثر صدقاً مع أنفسهم و أعطوا الحقائق حقها. فالجنس ليس تعبيراً عن الحب بل هو تعبير عن الرغبة و الشهوة. و بالتالي فاللواط و السحاق هما فعلان جنسيان لا علاقة لهما بالحب و إنما بالشهوة. و هنا يكمن الرفض لهما لأنهما نوعان من الشهوة المشوة. فالله خلق الشهوة لتكون بين الرجال و النساء لتكون سبيلاً لحفظ النسل و استمرار العنصر البشري. في اللغة الانجليزية المفردة التي تصف الشخص المثلي هي "هوموسيكشوال: أحادي الجنس" و بالتعبير العامي "كويير: شاذ أو غريب" يعني حتى وقت قريب تعاملت كل المجتمعات في العالم بشكل متشابه مع الأشخاص غريبي الأطوار بينهم. أما هذا التبدل القائم حالياً فهو بسبب السعي المتواصل في الأفلام ووسائل الاعلام المختلفة لتغيير وعي الناس. من الأمور الأخرى المستوردة و التي ذكرت في هذه المدونة أن الشباب يشمئزون من فكرة رجلين معاً و لكن يحلمون بفتاتين سوية. هذا الموضوع أمر غربي و غريب تماماً، فالعالم الغربي و بسبب وصوله إلى حالة من الراحة و الاشباع بات يسعى إلى مسليات أكثر منها أحلام بعض الشباب بأن يمضوا أوقات "سعيدة" مع فتاتين أو أكثر فهذا استمتاع مضاعف كما يظنون. لكن المفهوم الاسلامي للجنس فيه احترام للخصوصية بحيث تكون بين رجل و أمرأة حصراً و الاستمتاع فيه يكون بهذا الشكل فقط لا غير لانه لا يكون بغير زواج و الزواج عقد بين شخصين (رجل و امرأة) يسمح بموجبه للمتعاقدين (الزوجين) أن يستمتعا جنسياً ببعض كيما يفرغا شهوتهما. أي أن العقد مربوط بالمتعاعقدين فقط وعقد الزواج لا يمكن أن يكون بين ثلاثة كما هو معروف. و الرجل المتزوج من امرأتين ارتبط بعقدين مختلفين مما يعني إن الاستمتاع بواحدة منهما منفصل تماماً عن الاستمتاع بالأخرى.
على أي حال ليس هذا موضوعنا و لكن كان لا بد من التقديم. ننتقل إلى موضوع الكفر و الخروج عن الدين. المسلم الزاني يقام عليه الحد، لكن هذا لا يعني أنه ليس مسلماً و لا غير مؤمن بالله. إنما هو عاص حق عليه القعاب و كذلك المرأة المسلمة الزانية. هذه نقطة.
موضوع آخر، هل هذا الشذوذ بسبب فساد اجتماعي أو بسبب خلل تكوني. أي هل يخلق المرء شاذاً ذا ميل للجنس نفسه أو إن ظروفاً حياتية أدت به أو بها إلى هذا الطريق. لن أجيب عن هذا السؤال فالجواب غير ذي أهمية فهو مشابه للسؤال: هل يولد القاتل شريراً أو إن ظروفاً حياتية تدفعه ليكون كذلك؟ و الجواب هو: مهما كانت الأسباب فإن المجتمع لا يقبل أن يتعامل أحد أفراده مع آخرين بعنف، و غالباً ما ينتهي الأمر بالمجرم القاتل بالإعدام. و الجواب مماثل بالنسبة للشواذ: مهما كان السبب فالمجتمع لا يقبل الشذوذ و المجتمع يفرض عقابه على من يخالفون ذلك سواء كان العقاب رفضا لهمً أو غير ذلك مما قد يكون أشد و أقسى.
الأن ننتقل إلى مرحلة أخرى. فالشاذ - ولأي سبب كان شاذأ - عليه أن يحارب هذا الأمر في نفسه و لا يتصرف بناء عليه ويتوجب على المرأة الأمر نفسه. كيف؟ المرء الطبيعي، رجلاً أو أمرأة كان، يشعر بالميل نحو الآخر. هذا الميل يكون عاطفياً و يكون جنسياً. كثير منا أحبوا بناتاً في سني مراهقتهم و كثير من الشابات أحببن شباناً في سني مراهقتهن. المشكلة لا تكون في الحب، المشكلة تكمن في الرغبة. إن تصرف أحدهم بناء على تعلقه بأمرأة بشكل مناف للأخلاق و دعاها للرذيلة و استجابت له فقد أثما. أما إن أحبا بعضهما و لم تطور الأمر بينهما إلى علاقة جنسية فليس لنا أن نحكم على أحد بسبب مشاعره و هي أمر لا يمكن للمرء غالباً أن يتحكم به. و لهذا يحاول المجتمع أن يحمي أفراده فيمنع ما قد يوصل اثنين من أفراده لارتكاب الفاحشة و قد يكون قاسياً في كثير من الأحيان فيعاقب الشباب و الفتيات (خصوصاً) حتى إن اشتبه بأحاسيسهم. و لكن علينا أن لا ننسى أن حد الزنا يقام في الشرع عند وقوع الزنى فقط و هذا الأمر هو الفاصل لأنه يمثل تعدياً على أحد أفراد المجتمع (على المرأة سواء اعتدي عليها غصبأ و إن قبلت بالأمر طوعاً فهو تعد على أسرتها. كما إنه تعد من الرجل الزاني نفسه على اسرته!) إذاً طالما بقيت المشاعر في النفس (حباً أو شهوة) و لم تتعد إلى الخروج من الجسد زناً (أو سحاقاً و لواطاً) فالأمر لا بأس به و ليس لنا أن نحكم على الناس بمشاعرهم. و الأمر هنا مشابه للانسان الطبيعي الذي لا يقدر على الزواج (بما فيه من ممارسة حلال للجنس) و تنتابه أحاسيس تجاه امرأة يحبها أو أخرى قد يشتهيها و لكنه يحافظ على نفسه و على أمر ربه فلا يأتي بالفاحشة. و الأمر كذلك مشابه للفتاة غير المتزوجة التي تتوق للمسة حانية من رجل يحبها و لكنها تربأ على نفسها من الوقوع في الرذيلة و تصون نفسها و أمر ربها.
أما آخر فكرة أقدمها في هذا الأمر هي أن محبة المرأة لأمرأة أخرى و محبة رجل لرجل آخر ليست مثلية. الأم تحب ابنتها و تحب أختها و تحب النساء من أهلها و تحب صديقاتها و ليس في هذا مثلية. و الرجل يحب ابنه و يحب أباه و يحب أخاه و يحب الرجال من اسرته و يحب أصدقائه و ليس في هذا مثلية. كم من الرجال قضوا نحبهم و هم يدافعون عمن يحبون من رفاق سلاحم! وليس هناك حب أكبر من أن يضحي انسان بحياته حتى يحيا غيره.
إذا المثلية مرتبطة فعلياً بالعمل الجنسي و بالشبق و بالشهوة و بالرغبة الشاذة. فإن بقيت هذه مكبوتة فاز المرء (رجلاً او امرأة) برضى الله عنه و إن تصرف بما تمليه عليه شهوته و شبقه فقد باء بغضب الله و سخطه و يستوي في هذا الانسان الطبيعي و الشاذ. أنت إذأ ادرى بمن تكونين: هل أنت شاذة؟ هل أنت سحاقية؟ أم هل ترين أن الله ابتلاك بأمر عسير حتى يمتحنك؟ نهاية الأمر إنك أنت صاحبة قرار نفسك. يمكن لك أن تختاري الانجرار وراء رغباتك و شهواتك. و يمكن لك أن تحاربي شهوتك لأجل مرضاة الله. إن ارتياحك لحديث صاحباتك و زميلاتك أمر طبيعي (كما يرتاح الرجل لصحبة الرجال) و لكن الرغبة الجنسية لا تتنفس إلا عندما يكون الانسان مع متتمه (المرأة مع الرجل و الرجل مع المرأة) و على هذا تصبرين حتى يرزقك الله بمن يرعاك و ترعينه فيكون لك لباسأ و تكونين له لباساً. و إن كنت انجررت فيما مضى للسحاق، فأنت – كما قلت عن نفسك – مؤمنة ، و الله يحب من عباده التوابين. و ليس بين بني آدم من لم يخطىء و الخطأ يتطلب التوبة و الامتناع عن الاتيان به مستقبلاً. و آخره أن عليكم السلام و لكم مني الدعاء بالخير.

غير معرف يقول...

يا شباب هذه امراه منحله ومقتنعه بانحلالها


يا مثليه لو اكتشفتي ان امك مثليه ماذا يكون رد فعلك وجاوبي لو عندك شجاعه

Mody Rap يقول...

انا مش فاهم يعني .. ايه كمية الناس اللي متعاطفه معاها دول ؟؟

يعني ايه يعني حريه و عالم عاملين فيها ناس عاقله .. و بالمناسبه يا غريب .. كس امك

و المتناكه صحابه البلوج .. هي اكيد اتناكت جامد من واحد دكر .. بعد كده كرهت الازبار عشان بيحشرو جامد في طيزها

يلعن كسمك وليه نجسه

غير معرف يقول...

اتقوووا الله
ان الله شديد العقاب
وغفور رحيم

غير معرف يقول...

يا جماعه اللى عايزه تبقى شاذه اهلا وسهلا بيها على اى كس واللى عايز يكون شاذ يا مرحبا على اى زب بس نفسى فى حاجه واحده انهم مايوجعوش دماغ امنا باللى بيعملوه وفى ستين مصيبه تاخدهم هما واللى عايزين الوساخه دى تبقى هيا الاساس هما عايزين ايه بنات مع بنات ورجاله مع رجاله يادى الوكسه دا يبقى حتا الجيل اللى جاى ...اسف ....شويه ....خولالالالالات ..........ربنا يا خدكم يا ولالاد المتناكه

غير معرف يقول...

انا عايز اسال سوال واحد بس وحد من الهوانم او انصاف الرجال يرد عليا عمركو شوفتو اى دكر حيوان بينط على دكر حيوان تاااااانى او انثى مع انثى !!!!!! طيب ليه البنى ادم اللى عنده عقل بيفكر فيه يعمل كده بطلو باه تجيبو مبررات للفحش والنجاسه جتكم نيله .دانتو اوسخ من البهايم

غير معرف يقول...

أنا شخصيا مابحبش كلمة شاذ دى , انا شايف اني اللي زيكم يتقال عليهم خولات , شراميط , كده يعني ...

انا اول مره اشوف واحده شرموطه معاقه ذهنياً و بتتكلم في الدين كمان .. ياريت بلاش فلسفه عشان انتي اصلا متستاهليش انك تعيشي , مفروض يجردوكي من آدميتك ده لو كان عندك , ربنا ينتقم منك يا شيخه !!!!

واسمحيلي بسؤال أخير ...
لو كنتي شوفتي صاحبة أمك بتنيك فيها كان هيبقى شئ عادي بالنسبه ليكي ؟؟

almohager يقول...

ايتها الكاتبة الغالية
اشكرك على اتاحة الفرصة لكل المثيلات ليعبرن عن انفسهن
لاننى مثليةوافخر بذلك واعتز بذلك
ولن يستطيع احد فى الكون منعى عن ان اكون مثلية
ارجومنك التواصل
البلوج بتاعى
mathlyaandgay.blogspot.com
وايميلى love_story_0102002@yahoo.com
مثلية عاشقة

غير معرف يقول...

البلوج بتاعى
mathlyaandgay.blogspot.com
وايميلى love_story_0102002@yahoo.com
مثلية عاشقة


كس امك ايه يامنيوكه منك ليها
طيب لو شاطره ...اسف
لوشاذه حقيقي ردي علي سوأل الاخ
لو كنتي شوفتي صاحبة أمك بتنيك فيها كان هيبقى شئ عادي بالنسبه ليكي ؟؟؟

غير معرف يقول...

اذا كانت عيون الحكومه غافله عنكم فعين الله لا تنام
واذا تأخر العقاب الدنيوي
فعقاب الاخره مضمون يا أموره منك لها لها لهن
وابقوا سلمولي علي طول ألسنتكم وانتم بين يدي عزرائيل
ثم وانتم بين يدي اللي خلق عزرائيل عليه السلام

غير معرف يقول...

يا مثلية هانم مش من حقك تجتهدي في الدين ... لان الاجتهاد في الدين ليه شروط كتييير قووووي

لان مش كل واحد شاذ لامؤاخذة ييجيي يقول انا هفسر الاية على مزاجي .. لاء طبعا

كمان انتوا لييه بتتكسفوا من كلمة شاذ او شاذة ... ما هيا دي حقيقتكم فعلا ... انكم شواذ لانكم خارجين عن المألوف والمخالف للجماعة بيبقى شاذ ... في اي حاجة انما انتوا لانكم حصرتم تفكيركم في الجنس بس فكل كلمة بتحملوها معنى جنسي وترجعوا بعد شوية تقولوا ان انتوا تفكيركم مش جنسي

غير معرف يقول...

ya gama3a eli msh 3agbo el blog, 7'alas ma ye2rash w rayya7ona ba2a gatkom nila.
lamma ento msh 3agebkom el mawdou3 lel daraga di bt2rouh leh?
w kol wa7ed 7or fi nafso w rabena eli be7aseb msh e7na
w lamma heya el methleya she2 msh tabee3i rabena 7'ala2ha leh w eza e7na bashar w mn7'tar nkoun methleyeen el 7aywanat bardo bt7'tar?

غير معرف يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
بما انك مش عايزة تعترفي من وجهة النظر الدينية ان ده غلط انا هاكلمك بصفتي طالب في كلية طب ودرست السيكولوجي ودرست الحالات بتاعتكوا
احيانا الستات او الرجالة بيميلوا لنفس النوع طب ليه؟؟
اولا دي بتبقى حاجة في نفس الانسان وبترجع لاسباب نفسية في الدرجة الاولى يعني ممكن انتي من صغرك تعاملك مع بنات اكتر شفتي مشاهد ممكن مكانش يصح تشوفيها مثلا يعني يكون مثلا شوفتي بنات في وضع مش كويس
ومع مرور الزمن ممكن تكون توجهت غريزتك للنساء بدل من الرجالة
وللاسف التلفزيون والافلام الاباحية خلاص مش خربت بس عقول الشباب كمان وجهت غريزتهم غلط وده غضب من رب العالمين لاننا بدانا نتجه نحو الغلط باسم الحرية
اي حرية للمراة بان تركب وتباع كالشاة
اما اكرم للمراة ان تصان من زوج يخاف عيها ويغار عليا او ان تصبح علكة تعلك في افواه كل قذر مريض القلب!!
على العموم انا هاقول كلمة مش ليكي بس لاي واحد مفكر ان هو اللي بيعمله مش هايتحاسب عليه انه يفوق
انا مش هاقلك اقري القرآن لكن هاقلك فكري في الموت ازاي الانسان بيموت صحيح الموت بيحصل كل لحظة بس مننساش انه اية من ايات الله عز وجل
وربنا اللي قادر يتوفاكي قادري يهديكي بس انتي انوي من جواكي والتزمي واصبري وحاولي تتعالجي عند دكتور نفسي العلاج مش حرام انتي لما تتعالجي يوجري ان شاء الله لانك بتجاهدي نفسك عشان متعمليش ذنب
اسال الله ان يهديكي وسائر المسلمين لما يحب ويرضاه

Bubidu يقول...

I think you're setting a great example for many gay, lesbian and transgendered Arabs. You are a brave wonderful woman indeed. I wish you all the best!

Dina.I. يقول...

Dear emraamethleya,
I apologize for all the ugliness that has happened here. It is truly a shame.
Quite predictable, though.
Families don't grant women to pick their partners even when they're men, do you think they will accept if it's a woman?
People seem to have lost the point of everything. All subjects are somehow turned into either politics or religion. We've forgotten the true value of being human beings.
I applaud you for being so compassionate with yourself, for granting yourself the time and freedom to say and express how you feel, a right our society has stolen from us since we were born.
I want you to be strong; remember that people who try to cage you in, are really just putting themselves into smaller boxes. They are not taking your freedom, they are imprisoning their minds. I'm sure you've probably reached this on your own.

Homosexuality is not an absurdity. In fact, it is everywhere in nature. If only people would actually look it up before ranting every line of brainwash they've been told as kids. It's much easier to live how everyone else wants you to and pay the price of your happiness.

The problem is that we look for truth in all the wrong places. We forget that it is, in the end, right where our hearts are. It does not lie in religion or in old prophetic stories, everyone has different ones! Religion is just one way to reach out to God, and not the only way. God is merciful and beautiful, and there is no way he can deny his own creation.

Love however you can, God will be with you.
I applaud you, I thank you, and I love you.

Dina.I. يقول...

Dear emraamethleya,
I apologize for all the ugliness that has happened here. It is truly a shame.
Quite predictable, though.
Families don't grant women to pick their partners even when they're men, do you think they will accept if it's a woman?
People seem to have lost the point of everything. All subjects are somehow turned into either politics or religion. We've forgotten the true value of being human beings.
I applaud you for being so compassionate with yourself, for granting yourself the time and freedom to say and express how you feel, a right our society has stolen from us since we were born.
I want you to be strong; remember that people who try to cage you in, are really just putting themselves into smaller boxes. They are not taking your freedom, they are imprisoning their minds. I'm sure you've probably reached this on your own.

Homosexuality is not an absurdity. In fact, it is everywhere in nature. If only people would actually look it up before ranting every line of brainwash they've been told as kids. It's much easier to live how everyone else wants you to and pay the price of your happiness.

The problem is that we look for truth in all the wrong places. We forget that it is, in the end, right where our hearts are. It does not lie in religion or in old prophetic stories, everyone has different ones! Religion is just one way to reach out to God, and not the only way. God is merciful and beautiful, and there is no way he can deny his own creation.

Love however you can, God will be with you.
I applaud you, I thank you, and I love you.