والله يعنى أنا مكنتش عايزة اتكلم بس حتكلم على حلقة أحمر بالخط العريض عن المثليين و اللي إتذاعت على
LBC
االلبنانية بالأمس و تناولت المثلية الجنسية ... ...فمن وجهة نظري تناول موضوع المثلية الجنسية في حد ذاته هو حاجة كويسة لأنها على الأقل تقوم بكسر حدة الصدمة عند المجتمعات العربية و تجعلها تدرك أن فئة من البشر تعيش في تلك المجتمعات هي غيرهم بغض النظر عن موقف تلك المجتمعات منها و من ناحية اخرى هي فش غل لو كانت تلك البرامج تتناول المثليين بالهجوم فربما تتفش غل مشاهد عربي غاضب و في المرة القادمة عندما يشاهد برنامج مشابه او حتى عندما يقابل من هم مثليين ربما يكون إتعود فلا يصيبة نفس الغضب
حلقة احمر بالخط العريض عن المثليين كانت حلقة ضعيفة مشتتة و لم تعد جيدا و إعتمدت بشده على الكليشهات عن المثليين و المثلييات و إتخذت إتجاه واحد مضاد للمثليين مع التأكيد على ضرورة تغييرهم حتى يتوافقوا مع المجتمعات التي يعيشون بها و بالرغم من ان الطبيبة الضيفة ذكرت أنه ليس مرضا إلا ان رايها فيما يخص تغيير المثليين ليتوافقوا مع مجتمعتهم هو إعتراف ضمني منها على إعتبارها المثليين و المثليات مرضىو كان من باب أولى أن تستضيف الحلقة بجانب من إستضافتهم ممثلين عن بعض منظمات المثليين بالذات و إن في أكثر من منظمة للمثلييين في بيروت زي ميم و حلم و فيهم ناس تقدر تتكلم بعقل و تشرح وجهة نظر أخرى
حلقة احمر بالخط العريض عن المثليين كانت حلقة ضعيفة مشتتة و لم تعد جيدا و إعتمدت بشده على الكليشهات عن المثليين و المثلييات و إتخذت إتجاه واحد مضاد للمثليين مع التأكيد على ضرورة تغييرهم حتى يتوافقوا مع المجتمعات التي يعيشون بها و بالرغم من ان الطبيبة الضيفة ذكرت أنه ليس مرضا إلا ان رايها فيما يخص تغيير المثليين ليتوافقوا مع مجتمعتهم هو إعتراف ضمني منها على إعتبارها المثليين و المثليات مرضىو كان من باب أولى أن تستضيف الحلقة بجانب من إستضافتهم ممثلين عن بعض منظمات المثليين بالذات و إن في أكثر من منظمة للمثلييين في بيروت زي ميم و حلم و فيهم ناس تقدر تتكلم بعقل و تشرح وجهة نظر أخرى
لا و كله كوم و الشاب المصري اللي كان من الزقازيق ده كوم الشاب و من سن صغير كانت له علاقات جنسية متعددة مع الرجال و دخل السجن مرة بسبب كده و في الحلقة قال أنا نفسي أتغير عشان واحد عزيز علي و بحبة أوي و هنا لم يتضح لنا هو عايز يتغير يعني يبطل ينام مع كل الرجال و يستقر فقط مع من احب و لا عايز يتغير يعني لا يكن مثلي أصلا
في العموم موضوع تغيير الهوية العاطفية و الجنسية ده هو نوع من انواع القهر زي بالظبط لما تقول لواحد مغايرأو واحدة مغايرة لازم تتغيري و تكوني مثلية ....طب و ليه ؟!!!
حاول القائمون على الحلقة إثبات بكل الطرق أو تأكيد على أن العلاقات المثلية هي "جنس" فقط و ده غباء و جهلا لان المثليين و المثليات و العلاقات المثليه هي علاقات مثلها مثل أي علاقات منها ما هو جنس فقط و منها ما هو حب و جنس و منها ما هو حب فقط
حاول القائمون على الحلقة إثبات بكل الطرق أو تأكيد على أن العلاقات المثلية هي "جنس" فقط و ده غباء و جهلا لان المثليين و المثليات و العلاقات المثليه هي علاقات مثلها مثل أي علاقات منها ما هو جنس فقط و منها ما هو حب و جنس و منها ما هو حب فقط
هناك 50 تعليقًا:
مش عايزه تبقى ام؟؟؟؟
طب لو بقيتى ام حتعملى كده مع بنتك؟؟؟
مش حقولك الشذوذ
حقول الفاحشه.....
ارجو انك تبطلى تقولى انك مسلمه
لانك اساءه لكل حلجه ممكن تنتمي لها
اهلين.. انا بأقرأ في المدونه دي ليا كم اسبوع وفرحت جدا اني لقيت مثليين عرب بيتكلموا عن حياتهم زي اي شخص عادي لاني عارفه ومتاكده اني المثليه مش جنس فقط .. عموما ممكن اعطي مقدمه بسيطه عن نفسي ..
انا فتاه سعوديه متزوجه ليا 14 سنه وعمري 31 اتفاجات قبل سنه تقريبا اني احب صديقتي حب جنوني ما يوصف وانا يا عزيزتي لا اعلم اي شئ عن المثليه والمثليين فقط اتفاجات بالاحساس القوي الي مستحيل احد يفهمه الا الناس المجربه.. عموما اخبرت صديقتي واتفجات انها مثليه ايضا .. عموما القصه طويله وحزينه لكن ماكان في اي اتصال جسدي بيننا وبالرغم من كدا انا اشعر اني ادمنت عليها وباواجهه اوقات مريره في محاوله لنسيانها والبعد عنها ودا طبعا لانه رغبتها مش رغبتي وانا احترمتها واتمني الله يعينني عل كدا... عموما بعد كدا بدات احاول افهم نفسي كويس وليه انا حبيت صديقتي الحب الافلاطوني دا ورحت عند دكاتره نفسيين ومستشاريين وعلي فكره انا اسكن في بلد اجنبي حاليا بغرض الدراسه .. عموما افتكرت انه انا زمان لمن كنت 17 سنه كنت احب صديقتي برضه حب جنوني وكنا بنبوس وبنحضن بعض زي المجانين .. طبعا افترقنا بعد كدا وبرضه انا ما لاحظت انه ممكن اكون مثليه وانا في سن المرسه ما كانش ليا علاقات بالاولاد وكنت راح اتجنن لاني حلوه وكتير حاولوا بس ما كان في دافع ورغبه تشدني لاي احد وكنت اقول امكن ما لاقيت الشخص المتميز عموما اتخطبت واتزوجت زواج تقليدي طبعا ما يحتاج اقول اني فعلا ما كنت مشدوده ودايخه علي الزواج زي صديقاتي ولا فستان الفرح ( ماما هي الي عملت كل شئ في الفرح بدون اي مساعده مني) وانا برضوا مش فاهمه لي انا مختلفه ومش مهتمه دا سؤال كان دايما محيرني وعرفت اجابته للاسف الان .. عموما زوجي نسان جدا طيب ويحبني موت وانا حقيقي اشعر انه صديق اكتر من انه حبيب حتي قبل ما احب صديقتي كنت دايما اقوله احنا اصحاب وهو يستغرب ويقول لا احنا راجل وزوجته بس انا ما احس كدا .. دا حتي دايما بيسالني ليه ما تغاري عليا زي كل الحريم وانا مش عارفه ليه دا انا اعتقدت اني انسانه تلمه ما بتحس لكن لمن جربت الحب مع صديقتي عرفت اني املك احاسيس فظيعه وقويهجدا لكن لنفس جنسي ..
الان قدرت افسر اشياء كتيره حصلت في حياتي زمان وعرفت انه بسبب اني مثليه .. طبعا الان انا اتكلمت مع زوجي بكل صراحه عن كوني انجذب للنساء بعد ما هلكني اساله بعد ما شافني منهاره لفتره طويله بعد فراق صديقتي .. الان انا بحاول افهم واتقبل نفسي وفرحت انه هوا صدقني وقبلني وضمني لكن للاسف هوا يعتقد انها مرحله وراح تعدي بس انا عارفه انه لا وعارفه انا بحس بايه.. في المرحله دي من حياتي انا محتاجه لاصدقاء ممكن يفهموني ويقبلوني زي ما انا ولله الحمد عندي هنا صديقتي سعوديه كمان انا اتكلمت معاها وهيا كانت خير معين ليا بالاضافه لاثنين اصدقاء اجانب وواحده من اخواتي بالاضافه طبعا لزوجي .. دول كلهم عارفين عن كوني مثليه وانجذب للنساء وقابليني وبيحبوني وانا كدا وان كنت اعتقد انه بعضهم بيفكر انها مرحله وتعدي او مرض وممكن اتعافا منه .. بس اقلها قبلوني كدا الان ..
مررره اسفه علي البوست الطويل دا بس من جد انا محتاجه اصدقاء عرب يشاركوني ثقافتي وديانتي بالاضافه للميول الجنسيه ..
وشكرا
نانا
نانا شكرا على تعليقك ده :) جامد موت أنا فهماكي ...و ستات كتير حتكون فاهمة و عارفة و يمكن عايشة نفس إحساسك إنتي مش لوحدك متقلقيش إعملي بس اللي إنتي حاسة بيه
نورتي
يعني انت يا شخص غير معرف والاحسن انك غير معرف ... عايزة اقولك حاجة وحدة لو كانت صاحبة المدونة مسيحية أو يهودية أو اي ديانة تانية كنت يعني حتتغاضى ... وهو الانسان بيكون رمز اساءة لتوجه أو انتماء ... هو الانسان الي بيرمز لخير او شر ؟؟؟
وياريت ترد عليا عندي وتطلع من المدونة دي عشان ما لكش فيها
انا بحييكي انك عبرت عن رأيك و رأي ناس كتير شافوا البرنامج و درجه استفزازهم متقلش عنك
يا صديقتي الموضوع هيفضل بالشكل اللي هما عايزين يبينوه الا ان يجي واحد ولا واحده مثليه هي اللي تعمل البرنامج او حد عنده فهم و قناعه ان احنا مش حاجات تتحط في برنامج عشان الناس تتفرج على اشكلنا والبرنامج يفرقع
حوار ضعيف وحتى اللي اسمها ضاويه دي معرفتش تتكلم برغم انها ممكن تكون الوحيه اللي حسيت انها مثليه وليست شاذه زي الوالد الصغير المصري اللي كل كلامه متناقض والواد بتاع الزقازيق للأسف انا محضرتش البرنامج من اوله ومشفتش اللبنانب والبنت المنقبه دي قالوا ايه لكن انا متأكده ان كل الكلام كان بيرمي على الجنس و بس
وده شيئ طبيعي انهم يوروا صوارنا للمجتمع
انتى من فتره كنتي اتكلمتي عن فيلم اعتقد انه نزل بتاع علا غانم ياريت لو شوفتيه تقوليلي الرؤيه السينمائيه شكلها ايه في الفيلم ده
تحياتي
تحيه بالالون قوس قزح
بأختصار الحلقه مشوشه وماتعرفيش تفهمي منها شيء
بالاخص الضيوف حسيتهم برغم ان فيهم ناس كبيره الا انهم مازالوا متخبطين ولسه مافهموش نفسهم
اسفه بس ممكن اقارن الحلقه بحلقه برنامج ضدد التيار برغم ان المذيعه في حلقه ضدد التيار ظهرت وكأنها لا تعرف الف باء عن المثليه الا انها كانت حلقه اقوي وواضحه المعالم اكتر
وتحيزي مش سببه ان الدكاتره والمحللين كانوا في صفنا كمثلين لكن حسيت بواقعيه ونضوج اكبر في الحلقه
لكن بشكل عام انا شايفه ان اثاره الموضوع والكلام عنه ده في حد ذاته حاجه كويسه زي ماقلتي
أناأقرأ لك منذ مدة قصيرة كنت محتاجة لمدونتك لأفهم مشاعري.أناأبحث عن حب حقيقي لن أجده إلا مع أنثى
مشاعرنا رقيقة ونفهم بعضنا بلا انانية انا مغربية
أشد على يديك.. تابعي ما تكتبينه هنا.. أنتِ اشفيتي غليتي.. نعم انا أعشق فتاة.. لكن العلاقة لا تتمحور حول الجنس فقط.. هناك درجة تفاهم كبيرة فيما بيننا تجعلني أبصق في وجه كل رجل.. هناك حب و ثقة و انبهار متبادل.. شغف لا ينطفيء.. تواد لا نهائي.. و بالتأكيد الجنس ليس هدفًا إنما هو طريقة تعبير عن كل هذا الحب...
تابعي.. أهنئك
دا برضو رأي رزان غزّاوي
ana mesh shoft el bernameg b sara7a o ba2aly keteer awy mesh metab3a ay 7aga 3araby mesh 3arfa leh ba2et ba7es b el balal o el 3'aba2 b el zat eny ba7es en aktar elly beyhemohom howa 2a7'bar el momaseleen o el lat o el 3agn o 7'alas
el mohem ana ha2olek 7aga 3'areba geda2 bas mn kam youm keda kont 3ala youtube batfarag 3ala bernameg mesh fakra kan esmo 2eh b el zabt bas gabo feh kalb bardo gay ya3ny dah b yo2aked en el methleya mesh marad laken dah el ensan beyetweled keda
salam ya amar o ta7eyaty leky
بتصور انو مثل العادة بالقنوات العربية ... مفاهيم جاهزة تناقش
اتجاه واحد يرفض المثليات و المثليين
و شهود تم التفاق معهم مسبقا للرد على الأسألة بطريقة معينة
البعد عن الطرح الموضوع للمثلية
لماذا لا يتم ضم دكاترة و ناس أجانب ؟
في الواقع لم يعد يهمني متابعة مثل هذه البرامج على القنوات العربية لأننا جميعا نعرب كيف و ماذا سيحدث
ربما عليهم ترجمة بعض البرامج الحوارية المباشرة التي تعرض على قنوات أجنبية و تناقش المثلية بموضوع لكن بمحب و بدون نبرة كره و إهانة
تحياتي
او كي يا جماعة - انا بحب اشارككم النقاش طالما في اهتمام وقلق من الموضوع مما يدل على الوعي اللي بيتطور كل يوم عند حضراتكم وهكذا ستتسع الفجوة الثقاقية بيننا وبين باقس المجتمع لانه بعد ان بدات تتبلور لدينا معلومات صحيحة عن انفسنا فاننا فاننا سنبدا نكتشف مدى الجهل لدى اصناف المجتمع المختلفة وجهل من يعدون انفسهم مثقفين فاننا اصبخنا نلاى مدى جهلهم ومحدودية افكارهم المتوارثة والتي لم تتطور مع ثقافتهم ولا مع شهاداتهم وابو الا ان يرثو الحقد المكنون على المثليين وكل من هوم مختلفون في الراي او او العادات او الديانات او التصرفات وانا ادرك هذا يوميا يسبب طبيعة حياتي المختلفة ورغم انني اتواجد داخل مجتمع اكثر وعيا وفهما وتقبلا الا انني احس ان الموضوع ما وال ثقيلا على مسامعهم وعلى الرغم من نجاحي في في استيعاب التقبل الا انني يتعكر مزاجي اخر النهار حينما ادرك بشخص او مسؤول او سائق باص يتجاهلني اي بمعنى يتجاهل وجودي
انا اعتقد بان مسؤلية كل منا هي توعية المثليين الاخرين من بيننا والذين لديهم معتقدات متوارثة عن انفسهم كما هي لدى باقي المجتمع ولهذا فانه من الضروري ان نتعلم كيف نتكلم عن انفسنا بصورة صحيحة حين يسالنا الاخرين عن انفسنا وان نصر على استعمال عبارات صحيحة في الحوار لان من يقدم البرنامج او من يعد مقالة في الصحيفة هو كمثل من يعد بروتوكول اتهامات على لسان الجاني وكانه اعتراف في جريمة بينما نحن نسعى الى التعبير عن الراي ونود توصيل افكار جديدة غير مفهومة ونود تفسير التباسات في المفاهيم لتقويض الجدار الحاجز بيننا وبين الناس وبين الاطباء والباحثين ومقدمي البرامج وحتى ان بعضهم يبدي تعاطفا وتفاعلا ولكن يخطئ في التعبير
حاولت ان اكتب التعليق الاتي على مقالة مكتوبة باسلوب غير صحيح رغم انها تتضامن مع المثليتين التان طلبتا العلاج عند طبيبة مصرية ورفضت علاجهما
المقال على موقعين
------------
http://www.arabianbusiness.com/arabic/545196
http://www.moheet.com/show_news.aspx?nid=217283&pg=14
------------
التعليق الذي لا اعرف ان كان سيتم نشره كان كالاتي
هل يتغير جسم اللازبيان الى مخلوق من كوكب اخر؟
ان ما تدعيه الطبيبة يتعارض مع مهنة الطب وع الدين لان هدف الدين والطب هو انقاذ حياة الناس دون تمييز بين دين او عرق او لون او انتماء جنسي اوسياسي
عدا عن ذلك اننا ما زلنا نتشبث بالتسمية سحاق مما يوقعنا في مطب لمعادات نوع من البش نحن لسنا مسؤلين على محاسبتهم والافضل ان يتغير الى كلمة مثليين لان المصطلح الاول هو يثير نفورنا بشكل تلقائي ويوقعنا في المعصية برفضنا معالجتهم
عباس تسمحلي وياريت تسمحلي صاحبه المدونه اني ارد عليك
كلامك صحيح وعجبني جدا ... بس انا ضدد بصراحه اننا نحاول نعمل لينا مجتمع خاص مغلق داخل المجتمع اللي بنعيش فيه
والشيء ده هنقع فيه لانك ببساطه اتهمت الاخرين بانهم غير واعين ولا مثقفين ولا مدركين .. طبيعي الانسان لو شاف نفسه افضل من الاخرين هيقوقع نفسه في شرنقه ويمكن الشرنقه دي تخنقه
وبلاش احنا نتهم حد بالجهل ونقع في نفس الفخ اللي هما واقعين فيه ..احنا عاوزين مناقشه محايده علشان احنا مش بنهاجم حد
وحلو زي ماقلت انه المثلين والمثليات نفسهم لازم يثقفوا نفسهم اكتر واكتر علشان بالعقل وحده نقدر نحصل علي حقوقنا لكن اديك شايف عينه الناس اللي بتيجي في البرامج بسثناء البعض طبعا
يا امرأه من انضج النساءالمثليات
مش ناويه تيجي تزوري البلوج ولا ايه انتي وحشتيني و رأيك دايما في غايه الاهميه
عمال اهز في راسي واحاول افهم المكتوب
طل راجل ولا طل مثليه
اكلاشيه قديم عارف
لكن مش عارف اقولك ايه
انظر حولك
د. خالد عزب
ياريت يا دكتره تدخل الوحده الصحيه بتاعتك و تشوف هتولد مين و تسيبنا في حالنا
اود ان اتعرف على مثليات من المغرب
يا ريتك دليني على مدونات مغربيات
شكرا لك
ui hana hbiba hdak
sara de casa
sweet.666@hotmail.fr
مشفتش الحلقه بس شوفت حلقه قبل كده عن المثليه وملحقتش اكملها لان ماما دخلت عليا كانها ظبتتنى بالجرم المشهود وقالتلى متتفرجيش على الحاجتى يا بنت ايه القرف الى بتشوفيه ده مع علامات الاستياء والذهول على وجهها قمت قفلت التى فى وامرى لله
بس افتكر ان المذيعه مكنتش عارفه حاجه وكان شكلها زى العروسه الباربى كده اما البنت اللزبيان الى استضافتها كانت بتتكلم حلو لكن الشاب الجاى كان عجيب اوى عامل حواجبه تاتو ةوحاطط روج اظن انهم مختروش ضيوفهم بعنايه كانو بيدوروا على الصوره النمطيه وجذب اكبر عدد من المشاهدين المستائيين امام شاشات التليفزيون
ميرسي يا
suz
التعليق
باريت تقرائي كمان مرة كلامي وهتشوفي انك اساتي فهم ما كتبت
شكرا
يا سلام!
سؤال وليس اهانه
انتى قولتى قبل كدة انك نفسك تكونى ام وانك مستعدة انك تلجأى لراجل او ماء رجل عشان تبقى كدة اوك؟
طيب لو خلفتى بنت هتقولبلها انك مثلية وهتحاولى تخليها زيك ولا هتعرضى عليها خياراتها وهى تقرر هى عايزة تكون مغايرة ولا مثلية؟ ولا هتعملى معاها ايه؟
ولو المولود كان ولد هتعرفيه المثلية مع الرجال او انه يكون مع النساء وهو يختار ولا هتعملى معاه ايه؟
ارجو انك تتمتعى بنفس الجرأة اللى فى بوستاتك اللى بتكتبيها وتردى على السؤال دة وانا مستنيه الرد وصدقينى اقسم بكل ما هو غالى ونفيس انه مجرد سؤال مش محاولة للاهانة ولا اى حاجة ممكن تخطر على بالك وحشة
باى
قريت البوست اللى بتفسرى فيه كلام ربنا عشان تقولى انك مش بتعملى حاجة حرام
وردى
عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال رسول الله صلى الله عليه و سلم:"لا تذهب الدنيا حتى يستغني الرجال
بالرجال و النساء بالنساء و السحاق زنا اللنساء بينهن
:قال رسول الله
صلى الله عليه و سلم:"سحاق النساء زنا بينهن".رواه الطبراني
وعلى العموم بعد اللى قولته هقولك مقوله فلسفية معروفة
ان كل انسان حر لكن مسئول عن تصرفاته اى ان كل حرية قدامها مسئولية اعملى اللى انتى عاوزاه ومتحرميش نفسك ولا تضغطى عليها فى حاجة هى متقدرش عليها لكن خليكى فاكرة انك مسئولة عن افعالك قدام ربنا لو مكنتيش قادرة تبطلى الجنس مع مثيلاتك اكتفى بالحب اللى انتى قولتى عليه انه بيكون بين المثليات حب وربنا يغفر ليكى ولناولكل امه المسلمين
راندا قمر الدوله
والمعروف عند المؤرخين أن " الشذوذ الجنسي " من اللواط والسحق ابتدع عند الجنسين في وقت واحد، فيقال أن السبب في إغراء قوم لوط بالشذوذ، أنهم كانوا من أفضل خلق الله في الإيمان والصلاح، فطمع الشيطان في غوايتهم وتضليلهم فلم يفلح فلم يجد إلا أن يفسد عليهم أعمالهم، ويعبث في مصانعهم ومزارعهم فلما زاد عليهم جعلوا يرصدون هذا المفسد، فتمثل لهم الشيطان في صورة غلام مليح، بأنه هو الذي يفسد عليهم أعمالهم فاتفقوا على قتله، وبيتوه عند رجل منهم، ليُنظر بأي قتلة يقتلونه بها، فجعل يتواغد، وتيغنج للذي هو في داره ويكشف له عن محاسنه ويغريه، لأن يصيب منه حتى مال له فأصاب منه، فلذ وطاب له ذلك،
ووقع عليه مرة ثانية وثالثة فلما علم بتمكن حب اللواط من قلبه فر منه ولما أصبح لم يره، جن جنونه في طلبه ولما طالبه الناس فيه، لإعدامه، أخذ يعتذر عنه بأنه لم يفعل مما نُسب إليه شيئا ثم وصف لهم ما كان له معه وأنه لا نظير له، في اللذات علي الإطلاق، وأن من عمله لا يصبر على تركه، فاتفقوا كلهم على ممارسته واعتزلوا النساء، وأقبلوا على الغلمان يغالون في أثمانهم ويتنافسون في اقتنائهم ودفع أعلى الأجور إليهم، ولما رأى الشيطان أنه قد أحكم أمره في الرجال تمثل للنساء بصورة جارية مليحة حسناء هيفاء، لأحد كبرائهم وأن زوجها قد اعتزلها، واتخذ الغلمان عليها وحطم عود شبابها وزهرة حياتها، فجعل النساء يتذمرن مثلها من هجر أزواجهن لهن، وجعلت كل امرأة تظهر حسرتها، وتشكو من عدم صبرها واحتمالها لما فاتها من حقها في الحياة،فقالت الفتاة:
فهلا نستغني عنهم كما استغنوا عنا ثم أغرتهن بأن تعمل المرأة بالمرأة مثلما يعمل الرجل بالغلام، وابتدأت تساحق امرأة منهن فاستطبن ذلك وسكن ما يجدن من شبق وغلمة فاندفعن إليه واتفقن بالاستمرار و المداومة عليه.
وذكر صاحب كتاب الجنس الثالث ص 30:
أن أول من علم الناس السحاق: هي الشاعرة الجميلة الإغريقية ( سافو )- ومعنى سافو – الصوت النقي، وكانت تسكن جزيرة لسيوس في بحر إيجة باليونان وكانت ذات جمال باهر وذكاء فني / وشعر موهوب وقد عاشت بين الأعوام 560، 630 قبل الميلاد.
ولدت في أربسوس، القرية الصغيرة على الجزيرة، ومات أبوها وهي في التاسعة من العمر وأمها ما تزال جميلة جذابة وفي الخامسة عشر من عمرها، تزوجت برجل وولدت له طفلة، وفشلت في الحب مع زوجها حيث أصيب بالعُنة، فلم يقدر أن يشبع غريزتها، ولم تقدر هي الأخرى على كبت الغريزة وقهرها فنفرت من الرجال واتجهت نحو بنات جنسها من العذارى الحسان اللاتي يرددن معها الشعر ويغنين ويعزفن أحلى الألحان ويمارسن معها الحب فمارست معهن السحاق حتى عشقته وألفته معهن واستغنى به الكل عن الرجال.
وفي آخر حياتها اشتركت في مشاكل الجزيرة لبسوس – السياسية - واضطرت للفرار إلى صقلية وماتت هناك وأُحرقت ونقل رمادها إلى بلدها - كما خُلد اسمها برسم صورتها على الآنية والنقود.
وخلفت مجموعة قصائد شعرية في تسعة دواوين تضم ( 120 ) ألف بيت من الشعر ويتركز شعرها علي مدح السحاق، ووصفه والشوق إليه، وكيف كانت تمارسه مع عشيقتها المفضلة ( آتيس ) وبذلك سميت المساحقة ( سافوية ) نسبة إلي ( سافو ) وكان هذا الشعر كدعاية لانتشار السحاق من صقلية إلى فرنسا، وإلى اليونان، ولم يكن السحاق مقتصرا في ابتدائه وانتشاره على اليونان فقط بل امتد إلى بلدان أوروبا وروما، فقد كانت في روما للنساء حمامات قد أُعدت لممارسة السحاق بين البنات والفتيات بكل أنواعه وأشكاله، ويطلق على شهيرات في السحاق أمثال أغريبتا و ( ياسا) و ( ترجينا ).
• وفي فرنسا: جمعية سرية تسمى بنات سافو تمارس السحاق في معبد ( فسنا ) وهي منتشرة في جميع أنحاء فرنسا، وتضم الكثير من حسان النساء بين أعضائها، وكل امرأة أحبت الالتحاق بالجمعية لممارسة السحاق، لم تقبل إلا بعد اختبارها، بأن تتعرى أمام عضوات الجمعية للتدقيق في محاسنها ومدى صلاحيتها وإثارتها للشهوة.
• ثم ذكر أن في مدن الشرق كالصين والهند كثيرا من بنات ( سافو ) ثم ذكر أنواع السحاق، وأشكاله مما لا يجوز ذكره، ولا يحل نقله، ولا مشاهدة صوره.
الجزء الثالث: انتشار السحاق عند العرب :
ذكر أبو القاسم حسين بن محمد الراغب الأصبهاني في المحاضرات أن أول من سنت السحق عند العرب: نساء قوم لوط لما شاع بين رجالهن إتيان الذكور وهجرهم النساء، فلما اشتدت شهوتهن أخذن يتضاربن بالأرداف فوجدن لذة، في ذلك ثم ألصقن الردف بالشراح فكانت أكثر لذة، ثم دلكن الشراح بالآخر، فتصدم النواة بالنواة / والهنات بالهنات،
فتنزلان الماء ولما أهلك الله قوم لوط الرجال والنساء انقطع اللواط والسحق، حتى جاءت رقاش بنت الحسن اليمانية مرة لزيارة هند بنت عامر بن صعصعة زوجة النعمان بن المنذر ملك الحيرة / وافدة عليها فأنزلتها عندها وكانت ذات حسن ونضارة فشغفت بها وكان النعمان يغزو فيغيب عن امرأته، فتكون هي ورقاش على فراشه، فربما التصق جسداهما، فوجدتا لذة لطول العزوبة حتى استدلتا على طريق المساحقة، فما زالت رقاش، تزين لهند وقالت إن في اجتماعنا أمنا من الفضيحة، وإدراك الشهوة،
فاجتمعتا واستمر بهما ذلك حتى أصبحن كزوج وزوجة وبلغ من شغف كل واحدة بالأخرى أنه لما ماتت ابنة الحسن اعتكفت امرأة النعمان على قبرها واتخذت الدير المعروف بدير هند في طريق الكوفة.
وفيها يقول الفرزدق مخاطبا جرير بن عطية يهجوه.
وفيت بعهد كان منك تكرما كمالابنة الحسن اليماني وفت هند
أن امرأة النعمان هذه ( المتجردة ) هكذا تسمى، وكانت تحت أبيه المنظر بن الأسود بن ماء السماء ثم ورثها ابنه النعمان بعد موت أبيه على عادة العرب – في نكاح نساء الآباء بعد موتهم وكان النعمان يجلسها أحيانا بين نديميه النابغة الزبياني و المنخل اليشكري، فشغفت بالمنخل وأحبته وأحبها وطلب النعمان من النابغة أن يصفها في شعره وصفا فائقا يشمل كل محاسنها، فأجابه لذلك فرآها يوما تغتسل في البستان وقد خرجت من الماء وقد سقط نصيفها فاستترت بيديها فأعجبه ذلك منها، وأنشأ فيها قصيدته التي أولها:
من آل مية رائح أو مغتدي عجلان زاد غير مزود
فلما قرأها على النعمان أُعجب بها وأمر له بجائزة وأموال فحسده عليها المنخل اليشكري وقال: أبيت اللعن هذا وصف معاين وأغرى النعمان بقتله ففر بدمه وهرب.
واتفق أن النعمان رجع من الصيد مرة ودخل قصره بغتة فوجد المنخل مع زوجته المتجردة وقد لبست........ فضرب عنقه وهكذا من حفر حفرة لأخيه...
وعندما قتل الملك كسرى النعمان بن المنذر وفرت أسرته وبناته وظلت تستجير بأحياء العرب،
فلم يجيروهم حتى بعد نحو ثلاثين سنة آوت الحرقاء إلى دير هند الذي بنته المتجردة للنياحة على عشيقتها رقاش وقد شاخت وعميت.
روي عن النبي صلي الله عليه وسلم أنه قال: إذا أتت المرأة المرأة " فهما زانيتان "
ضحكتم شياطين جهنم علينا مكنتوهم منا ونجحتوا خططهم لا انكر عليكن حقكن ولكن تذكرن حق الله عليكن فى الطاعة
ورد في الصحف مؤخرا ان امراة لها زوج تاجر فاذا كان مسافرا فانها كانت تدعو رجلين و اكثر لممارسة الجنس معهم - والى هنا فانا لا اعترض - ولكنها كانت تضع قناع على وجهها اثناء ممارسة الجنس بحجة انها تكون هكذا اكثر جاذبية ولكن في نفس الوقت كانت تقوم بتصوير عملية الجنس الثلاثية ومن ثم تقوم بابتزازهما ماديا الى ان اكتشف زوجها وجود هذه الافلام في بيته
وهنا اتسائل هل الانونيميسة المحترمة هي التي كانت تفعل هذا الشيئ ام ان امها فعلت هذا ثم انجبت الانونيمسة ؟
الارجح هو ان امها كانت تفعل هذا الشيئ وانجبت الانونيس سة المحترمة من جنس ثلاثي
فهل لكي يا انونيمس سة ان تنجبي اطفالا مثل امك ام من رجل يكون معروفا انه اب الطفل؟؟؟
الارجح ان تبحثي بين صفحات القران والاحاديث عن حسبك ونسبك وسيبك من بنات الناس اللي متقدريش تكوني كعب جزمة في ارجلهن
----
ورجاءا يا اولاد وبنات الكلب انكم تحترمو انفسكم يا اولاد القحبة وان لا تشتمو بنات الناس
يعني الكومنت بتاعكم مراية عن شخصيتكم وخليه محترم بدل ما ينكشف التخلف والجهل بتاعكم
ومتتكلموش باسم الدين وانتو موش بيقول ايه
جتكم نيلة يا قليلين التربية
هاي ,انا اسمى هناء من ليبيا وانا لقيت مدونتك بصدفه وسغيده جدا انى بقراها ,,, اما عن طريقت علاج البرامج العربيه للمثليين فهم دائمايصنفونها علي انها حالة مرضيه ؟؟؟؟ غريب جدا هلكلام,,, انا سحاقيه وافتخر بهشئ ,,اما عن الكلام عن الدين فهدا الشئ له علاقه بي وبلله بس ما في حق لاى انسان ان ينتقدنى قى اى شئ
Welnabee el shab el '7awal elly esmo 3abas da yebatal falsafa w maygebsh seret el deen bardo (azon '7awal di mesh sheteema, di 7aga enta betef'7ar beeha)..
Wel nas elly mesh 3agebha kelmet shzooz nas '3areeba gedan, el "methleyeen" nas betetsaraf 3aks mo3zam el gens el basharee w 3aks tabee3et el ensan el sawee. 3ashan keda they're either ppl who need help, or sick bastards. Nas bent 3ars
i am a nigerian i stumbled upon this blog searching 4 ahmar bilkhat al3arid,i missed the episod on this topic precisely 3al LBC.
The woman nana is saying the truth
البنت نانا مسكينة وقصتها محزنة أنابنصحهاتبطل السحاقية أو تحدد موقفها على الأ قل
دالوقت اظن فهمتو ايه معنى الفجوة بيننا وبين المجتمع ؟؟؟
يعني ييجي كل قرد ابن حمار وشايف نفسو زي الغزال
كل حمار عامل نفسو حرس على الدين وهو ابن او بنت حمارة ومينفعش مخه يكون جزمة في رجل حد فينا
طالما احنا بنفس العقلية مفيش مشكلة لكن تبدا لما احنا ابتدينا نشوف الحقيقة والحقيقة ان عقل الجزم اللي بتشتم زي عقل الحمار فاذا تتكون فجوة بيننا وبينهم
خول هو اللي خلفتو مامتك ياله ولو مسكتك في الشارع هرجعك مطرح ما خرجت بس اديني عنوانك يا ابن الفاسقة
أهلين جولدين ..
انا والي زيي صعب يتحدد موقفنا لاننا مرتبطين رسميا برجل والخطوه الجريئه الي انا اتخذتها هيا اني اتكلمت معاه بصراحه عن وضعي وميولي للنساء وهو مصدق دا وشايف وضعي معاه الي مش ممكن اوصف قد ايه صعب .. انا احب زوجي بس طريقه جدا مختلفه والحق ينقال اني مش ممكن اخبي عنه شي لانه اكتر من صديق العلاقه الي بيننا متميزه جدا ودا الي مصعب الامور عليا لاني بالفعل مش عايزه اجرحه ولا راح اسامح نفسي ابدا لو انا جرحته او اتسببت في حزنه .. ومن هنا راح ارجع لنفس النقطه تاني امكن يكون اسهل عليا لو هوا كان انسان خسيس ومش مهتم .. كان اتخاذ قرار الانفصال راح يكون اسهل مية مره..
اتوقع انه الايام راح تجيب معاها حلول واتمني الله يصبرني للوقت دا .. شكرا علي التعليق
نانا
enta za3lan leh men kelmet '7awal, this is just a slang word for "methlee".. Nafs el ma3na bel zabt.. I wouldn't call a guy with a phd 7omar mesh beyefham, aw 3a2lo "3a2l gazma" .. w 7elwa awee kelmet "f regl 7ad feena di", ento kolokom m2as wa7ed wala eh..
Al 3abas al, wenta ba2a ya 3ebs bet7ueb ta'7do men wara bas, wala f bo2ak kaman?
Wadee 3enwanee yasidi :
3940 saint-denis street, Montreal, Canada.
2olee law 3ayez el telephone kaman..
استحم كويس يا انونيمس يا معدوم الاسم
استنى لما اخلص من اختك بالاول
الاخت نانا يمكن فيه فرق بين المثلية والسحاق وانا حاولت اشرح بشكل مبسط جانب معين ويا ريت الكل يقرا واذا في اضافة او تعليق ممكن كتابته على الموقع الاتي
http://optimic.societyforum.net/montada-f8/topic-t18.htm
. أقول لك ياعباس السفيه المشؤوم
إذانطق السفيه فلا تجبه ***فخيرمن إجابته السكوت
فإن أجبته طارفرحا***وإن تركته كمدا يموت.
صحيح انك ما تستحي
انت عار العروبة والإنسانية,زبالة المتجتمع ,خنزير أخرس كرامتك معدومة,قمامت البشر ,
ممكن انت نسنتن لما تلقاني في الشارع أما أنا هنا سألقنك درسا صعبا لن تنساه ما حييت.
سوف تعرف ما إذاانكشف الغبار***أتحتك فرس أم حمار.
إنت عيب الشؤم
يا لواط إبن السحاقية
Dedicated To 3abbas Bad Ass Mother fucker.
يا جولدن انا كنت ابحث عن حذوة مذهبة لحماري ولقد اتيت في اوانك ولكنه ليس حماري وانما حمار الجمعية التعاونية
نحتاج الى مزيد من حذوات للحمار فاين اهلك يا مذهبة الحمير
هههههههههه
GOLDEN ههههه
عباس
ربنا يسخطك قرد
انت وامثالك ومثليينك
انت اخرك تردح لانك من الحوارى
والحمار اللى انت بتتكلم عنه ده حيوان من خلق الله
اكيد فى يوم حيركبك انت واهلك
وسعتها
ابقى انشر صور المولود .....
او اتحط ف اى مصيبه دا انت عار
اااااااااااا
بصوا يا جماعة ان حاسس بشعوركم و ان ده شىء غصبا عنكم .. ..
و ما فيش حد قادر يفهمكو..
بس خلى بالكو ان ربنا قال كدة حرام و دى حاجة مؤكدة..
و اقصد بكلمة حرام الفعل و ليس التفكير فالتفكير لا احد منا يستطيع السيطرة عليه و لكن نستطيع ان نحجم افعالنا بشكل كبير اذا كان هناك مايدفعنا لذلك ..
ما اردت ان اوضحه ان العمر قصير جدا وسريعا سنجد النهاية قد اوشكت فماذا بنا امام الرحمن و هو يحاسبنا ؟؟
صدقونى نقدر نستحمل كام سنة عذاب فى الدنيا لكن هنفوز بالجنة فى الاخرة و فيها كل شىء يتمناه المرء ..
و ممكن نتمتع فى الدنيا بس يا خسارة هتبقى متعة مدتها قصيرة اوى وسعتها هنبقى خسرنا الدنيا والاخرة
حضرة الانونيمس الاخير:- فعلا الموضوع صعب الفهم زي ما حضرتك كتبت ودليل على صحة كلامك كانت المثلية مسجلة من ضمن الامراض النفسية الى سنة 1973 حين توصل مجمع علماء النفس الى قرار بعد دراسات وابحاث على مدى عشرات السنين توصلو الى قرار لحذف المثلية من ضمن قائمة الامراض النفسية ويجب التوقف عن ملاحقتهم وبهذا انتى عهد العصور الوسطى وبدأ العصر الحديث بالنسبة لكثير من الدول التي قامت بتعديل بعض قوانين الدولة لتستوعب وجود اناس لم يختارو المثلية منهاج لهم وانما هو امر خارج عن حرية الاختيار
لكن لكي يكون الامر واضحا اكثر فان بعض الرجال يفضلون المراة البيضاء واخرون يفضلون السمراء واخرون يفضلون السمينة وكذلك النساء يفضلن الرجل الطويل او الرجل الشعور وهذا امر خارج عن السيطرة ولكن لم يجبر المجتمع افراده البض بالزواج من البيض فقط ولم يسن قوانين وعقوبات تمنع من الزواج من السمراوات
موش حضرتك هتتجوز وفق مواصفات معينة تتلائم واحاسيسك؟؟؟
ما النساء طبعا فان الاهل يختارون لهن العريس على الرغم من انها ستختار شخص معين ولكن ما زال محرم على البنت انها تتخذ قرار لاختيار شريك حياتها
المجتمع والعادات والتقاليد لا تعترف بالمشاعر والاحاسيس وحتى لمن هم في داخل دائرة المحافظين
دعوة لزيارة المنتدى المثلي
اضغط هنا
اهلين.. انا بأقرأ في المدونه دي ليا كم اسبوع وفرحت جدا اني لقيت مثليين عرب بيتكلموا عن حياتهم زي اي شخص عادي لاني عارفه ومتاكده اني المثليه مش جنس فقط .. عموما ممكن اعطي مقدمه بسيطه عن نفسي ..
انا فتاه سعوديه متزوجه ليا 14 سنه وعمري 31 اتفاجات قبل سنه تقريبا اني احب صديقتي حب جنوني ما يوصف وانا يا عزيزتي لا اعلم اي شئ عن المثليه والمثليين فقط اتفاجات بالاحساس القوي الي مستحيل احد يفهمه الا الناس المجربه.. عموما اخبرت صديقتي واتفجات انها مثليه ايضا .. عموما القصه طويله وحزينه لكن ماكان في اي اتصال جسدي بيننا وبالرغم من كدا انا اشعر اني ادمنت عليها وباواجهه اوقات مريره في محاوله لنسيانها والبعد عنها ودا طبعا لانه رغبتها مش رغبتي وانا احترمتها واتمني الله يعينني عل كدا... عموما بعد كدا بدات احاول افهم نفسي كويس وليه انا حبيت صديقتي الحب الافلاطوني دا ورحت عند دكاتره نفسيين ومستشاريين وعلي فكره انا اسكن في بلد اجنبي حاليا بغرض الدراسه .. عموما افتكرت انه انا زمان لمن كنت 17 سنه كنت احب صديقتي برضه حب جنوني وكنا بنبوس وبنحضن بعض زي المجانين .. طبعا افترقنا بعد كدا وبرضه انا ما لاحظت انه ممكن اكون مثليه وانا في سن المرسه ما كانش ليا علاقات بالاولاد وكنت راح اتجنن لاني حلوه وكتير حاولوا بس ما كان في دافع ورغبه تشدني لاي احد وكنت اقول امكن ما لاقيت الشخص المتميز عموما اتخطبت واتزوجت زواج تقليدي طبعا ما يحتاج اقول اني فعلا ما كنت مشدوده ودايخه علي الزواج زي صديقاتي ولا فستان الفرح ( ماما هي الي عملت كل شئ في الفرح بدون اي مساعده مني) وانا برضوا مش فاهمه لي انا مختلفه ومش مهتمه دا سؤال كان دايما محيرني وعرفت اجابته للاسف الان .. عموما زوجي نسان جدا طيب ويحبني موت وانا حقيقي اشعر انه صديق اكتر من انه حبيب حتي قبل ما احب صديقتي كنت دايما اقوله احنا اصحاب وهو يستغرب ويقول لا احنا راجل وزوجته بس انا ما احس كدا .. دا حتي دايما بيسالني ليه ما تغاري عليا زي كل الحريم وانا مش عارفه ليه دا انا اعتقدت اني انسانه تلمه ما بتحس لكن لمن جربت الحب مع صديقتي عرفت اني املك احاسيس فظيعه وقويهجدا لكن لنفس جنسي ..
الان قدرت افسر اشياء كتيره حصلت في حياتي زمان وعرفت انه بسبب اني مثليه .. طبعا الان انا اتكلمت مع زوجي بكل صراحه عن كوني انجذب للنساء بعد ما هلكني اساله بعد ما شافني منهاره لفتره طويله بعد فراق صديقتي .. الان انا بحاول افهم واتقبل نفسي وفرحت انه هوا صدقني وقبلني وضمني لكن للاسف هوا يعتقد انها مرحله وراح تعدي بس انا عارفه انه لا وعارفه انا بحس بايه.. في المرحله دي من حياتي انا محتاجه لاصدقاء ممكن يفهموني ويقبلوني زي ما انا ولله الحمد عندي هنا صديقتي سعوديه كمان انا اتكلمت معاها وهيا كانت خير معين ليا بالاضافه لاثنين اصدقاء اجانب وواحده من اخواتي بالاضافه طبعا لزوجي .. دول كلهم عارفين عن كوني مثليه وانجذب للنساء وقابليني وبيحبوني وانا كدا وان كنت اعتقد انه بعضهم بيفكر انها مرحله وتعدي او مرض وممكن اتعافا منه .. بس اقلها قبلوني كدا الان ..
مررره اسفه علي البوست الطويل دا بس من جد انا محتاجه اصدقاء عرب يشاركوني ثقافتي وديانتي بالاضافه للميول الجنسيه ..
وشكرا
نانا
يامصرية لهجتك مصرية
um not a lesbian. but um glad u are talking ..
HI.Did somebody knows some sites where i can make my profile and meet some Lebanon gays or from someother arab country?
This is my e-mail: britmat86@hotmail.com
Thank You
تحياتي لكاتبة المدونة وللتعليقات الحلوة .. انا مثلية من الأردن والجنس عندي غير ضروري .. كل ما اعرفه إني أحبها وبجنون .. ولم أمارس معها الجنس لكني أحبها
وعندي مبدأ .. ضل مثلية ولا ضل راجل
وأحب ان اعيش كما انا دون تصنع .. لا أفكر بالزواج ولا يهمني هذا الموضوع .. والرجل بالنسبة لي هو اي شي ما عدا الحب .. والزواج .. اعيش حياة طبيعية وانا سعيدة برغم البعد عن محبوبتي التي تبادلني نفس الشعور.. انا لا أبحث عن الجنس ويستحيل ان أبحث عنه في فتاة صغيرة او في أختي كما يظن البعض من الناس .. فأنا إنسان مهما كانت ميولي ولا أسيء للأخرين كما يسيئون لي بسبب مثليتي .. لقد فهمت نفسي وعرفت ما أريد ..ومن انا ,, بعكس كثير من الناس الذين يعيشون بعلاقة (رجل وإمرأة) فأحيانا هطه العلاقات تكون مبطنة بأمور اسوء بكثير من المثلية
لكن لن أهتم بعد الأن .. ولن يستطيع اي إنسان أن يغير ذاتي وميولي
فهذه انا والكثير يشعرون بما أشعر وانا لست وحيدة .. وانا لا أفرغ طاقتي بفتاة .. لا وألف لا .. لكني أحبها من كل قلبي ولا يحق لأحد بأن يحاكمني .. او يطلق صيحاته المدوية ضدي وضد اي من المثليين
وهذا حقي ولن أتنازل عنه لو مهما حدث
للتواصل مع أي شخص على الإيميل
lesbian40ever@hotmail.com
or
julia221@windowslive.com
ki
hi
مزبووووووط
ومعك بكل كلمة
كلامك تمام ..بالذات الكلمه الاخيره دي (منها ما هو حب فقط)
انا معاكي فيها وبشده كمان
إرسال تعليق